Kängor

Jag ska vandra i fjällen i sommar, augusti, och tänker mig också vandra lite här och var under skilda årstider. Jag har problem med stukning och vill därför ha ett par rejält stabila kängor. Köpte ett par Haglöfs solid (ser dock ut som granit på bilden). Dessa är ju i nubuck, väldigt stabila, nästan pjäxlika. Har gått vanlig promenad med dem idag på en timme, mycket bekväma! Men det är -10 grader idag. Jag hade vanliga walking-strumpor i och var skönt varm, något lite svettig när jag kom hem. Kan jag verkligen ha dem när det är varmt??

kängor

Jodå, du kan även ha dom när det är varmt ute, rekommenderar en tunn strumpa mot foten typ coolmax eller liknande, på den drar du sedan en ullstrumpa, om du inte har gore tex i dom, då eliminerar du också risken för skavsår. Lite varmt kanske det blir men inte så det stör. man luftar ju ändå fötterna ofta så det blir aldrig något problem tycker jag. Använder själv denna kombination på sommaren i mina meindl Ortler, och jag besväras inte alls av värme, tvärt om så tycker jag att det är betydligt skönare för foten vid anvädande av ull. Det är väl nästan nödvändigt att kombinera tunn strumpa + ullsocka när man använder kängor med skinnfoder tycker jag,

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Visst kan du använda kängorna även om det är varmt.
Det jag tycker funkar perfekt för mig i mina Meindl Island Pro(med GoreTex-foder) är följande:
Närmast den väl insmorda foten har jag en tunn ankelsocka av dammodell. Utanpå detta har jag en tunn Coolmax-socka. Thats It!
Resultat: Inga som helst skavsår!

Rekommenderas!

God Tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips