Kängor

Jag har problem med riklig fotsvett att jag fryser om fötterna redan efter nån timme ute i terrängen , är det då minusgrader kan det bli outhärdligt redan efter några timmar .
För 10-talet år sen fick jag tag i ett par kängor av märket rocky som passade mig perfekt o höll mina fötter torra och varma i flera dagar , dessa kängor finns ej längre att uppbringa , tips på vad jag kan använda istället önskas
Mikael

Hej,
Du säger att du svettas mycket och önskar ett par skor som du inte behöver frysa i.
Troligtvis har du dålig cirkulation i fötterna vilket leder till att du börjar frysa. Det här kan ju bero på flera orsaker som jag inte ska gå in på här, MEN några tips kan jag ge dig.
1. Se till att rör på fötterna så att blodet cirkulerar i fötterna.
2. Varma kängor, ja, Jörn Antifrys med löstagbara filtinnerskor som är lättorkade om de skulle bli blöta är de varmaste kängor jag använt.
3. Byt strumpor varannan timme samt innersulor.
4. Innersulorna bör vara av tovad ylle. 10 mm tjocka
5. Använd innerstrumpor av 75% ylle och 25% polyester och Ytterstrumpor av 85% ylle och 15% polyester. Alltså två par sockor.
Utanpå skon / kängan kan du förstärka med ytterligare värme. Tex fodrade snödamasker. Finns ett antal olika märken på marknaden.

Lycka till !

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Torra fötter

Hej!

Jag har ett par Jörnkängan antifrys och håller med om att dom är mycket varma.
Om jag ska vara ute en hel dag och röra på mig mycket brukar jag lägga en ultratunn dambinda under varje iläggs-sula. Detta håller fötterna torrare.

VH/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips