Kängor utan membran o dyl

Lasportiva Nepal Trek, Mindl perfekt.... Och så en massa Lunhagsmodeller. Vad är det för sorts känga du ska ha? Varm, sommar, läder skogen, fjället, stegjärn, snygga, lätta ....

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Mr Doderhult; sa:
jag e ute efter ett par allt i allo kängor

Alltså ett par kängor som är varma nog för en dag på marknaden i Jokkmokk, men svala nog för fotvandring i Kalahari; tillräckligt styva för stegjärn, men tillräckligt mjuka för söndagspromenaden; tillräckligt höga för att man ska kunna klafsa över en hjortronmyr, men bara gå till fotknölarna...
Kan bli svårt att hitta, med eller utan membran. ;)

"Allt-i-allo" är subjektivt, alltså måste vi veta vad "allo" betyder för dig.
Frågan kvarstår alltså: vad är du ute efter? Vad är dina krav?
Högt–lågt, mjukt–styvt, lätt—tungt, varmt—svalt, snyggt—fult?

Men jag tror att Garmont nyligen presenterade en vandringskänga av "centraleuropeiskt snitt" utan membran. Själv har jag en stabil och tung halvhög känga från Hanwag utan membran. Den heter Yukon, men jag vet inte om den är membranfri längre.
Vill man ha en lättare och mjukare halvlåg känga som inte är hundraprocentigt vattentät har Salomon kängor i mjukskalmaterial med svetsade sömmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips