Kängor i nubuck, är det bra eller?

25 dagar kvar nu........

Har svängt lite i känga/stövelfrågan. Jag har alltid vandrat i mina stövlar och aldrig haft några problem. Tänkte göra det i Padjelanta också och ha foppatofflorna som vadar/stugskor, om vadet är djupt vill säga. Men jag upplever att mina foppor är hyperhala om det är vatten på kaklet vid poolkanten (upplevt på Santorini och Teneriffa) så jag började fundera på att ta mina Nike Pegasus i stället.

Se'n kom tanken, nä men vänd på det hela, gå i Nike och ha stövlarna på ryggan, byt om det blir lerigt eller blött. Utvecklat blev det: äsch köp kängor...

Så nu till frågan: Hur funkar nubucklädret om man går över en lerig myr på spång som är halvrutten så man vandrar lite i leran? Går det att få dom rena se'n? Tänker köpa typ i morgon eller tisdag och knalla runt i dom ett par veckor

Jag använder ett par Lundhags i nubuck och har inga problem alls. Dock vaxar jag in kängorna ofta så man slipper blöta fötter bara för man trampar lite snett. Vaxet "förstör" hur nubuckskinnet ser ut, men ärligt talat, vem bryr sig? Funktionen är viktigast =)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Självklart går det att få dom rena igen. Dom lär klara att bli rena även om du vandrar på lerigare ställen än en halvrutten spång med

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2

Jag har vandrat med Haglöfs Solid Lite-kängor, både modellen i nubuck och den i 'vanligt' läder. Hade ingen berättat om skillnaden så hade jag aldrig tänkt på den.

Nubuckvarianten ser litet sexigare ut på butikshyllan, men efter några omgångar fett/annan skosmörja så blir ytan ungefär som läder ändå. Köp vad som säger jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips