Kängor Aconcagua

Hej!
Jag planerear att bestiga Aconcagua innom nära framtid, undrar nu bara om vad jag ska ha för kängor.
Nu har jag Lasportiva Himalaya, tror ni jag klara mej med dom eller kommer jag frysa fötterna av mej?
Beseg Mount Blanc i dom, och då frös jag lite ena morgonen, men jag tror att jag drog åt dom för mycket då.
Eller har ni några bra ideer på kängor för lite högre höjder.
(vill ha såna som jag kan ha på inmarchen oxå.
Tack i förväg!

Jag har ingen aning om vad för kängor Lasportiva himalaya är för några. Men kängor med innesko är att rekommendera (plastskor eller modernare läderskor med löstagbar innesko). Dock under högsäsong kan du klara dig med ett par lädergängor (typ lasportiva Nepal extreme) men det är lite av ett risktagande. För att vara på säkra sidan är dubbelskor att föredra. Dessa skor blir lite jobbigar att gå i under inmarschen men...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hade ett par Koflach Arctic när jag var på Aconcagua i januari. Fungerar utmärkt. Tror att dem kräver att man har dubbelsko om man ska klättra.. Inte tillstymmelsen till kontroll av det men ändå.. Tänk på att det kan vara runt -30 grader toppdagen, det biter bra i fötter, händer o ansikte.. Det kommer bli kallt oavsett vilka skor man har, jag har i alla fall varit kall (till skillnad från att frysa) om fötterna alla mina bestigningar där snö varit inblandat. Lycka till!

Re: Laderskor = inte bra

mattias_altin; sa:
Den har killen hade laderskor och nadde toppen pa Aconcagua 2 dagar efter oss i jan 2004 (OBS starka bilder):
http://www.angelfire.com/me5/adammarcinowicz4/
Det går inte att generalisera så mycket. Faktum är att läderskor har en hel del fördelar också. Den främsta kanske är att de töjer sig och därigenom inte stryper blodflödet lika hårt som ett par stelare plastskor.
I vanlig ordning så gäller att hitta skor av lämplig modell och storlek för ändamålet.
En icke obetydlig del av den medicinska expertisen på området anser att ett par väl utprovade, välisolerade och välskötta skor i något mindre stelt material än plast är att föredra.
(Källa: Wilkerson et al; "Hypothermia, Frostbite and Other Cold Injuries", http://www.amazon.com/gp/product/0898860245/103-0639626-7514240?v=glance&n=283155&v=glance )

Som sagt bör man inte generalisera, som Haskell ságer. Jag jobbar pâ ett företag som tillverkar bergskángor i läder, och vi har utrsutat en hel del bestigningar av Aconcagua, nu senast ett gäng fràn Estland faktiskt.

Annars tycker jag det är vanskligt att râda andra om val av skodon, eftersom det är mycket individuellt vad som funkar bra eller dâligt för var och en.

Mvh, Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips