Jotunheimen frågor

Rundturen
Turtagrö- fannåkrahytta-kejsarpasset-midtmaradalen- turtagrö
Någon som gått o kan redogöra för om det är en 4dagars tur med normal fysik?

Gått, men inte ända upp/ner från/till Turtagrö, delvis ledlöst och delvis åt andra hållet. Känns fullt möjligt men kanske utan större marginaler. Snö/isförhållandena uppe i Hurrungane kan variera. Minns inte alla deltider, men det tog nog ca 4-5 timmar från Skogadalsböen till toppen av Fannaråki, och då brukar jag inte stressa. Jag hade knappa 10 kg i ryggsäcken.
Ta med stegjärn och isyxa (eller åtminstone en kraftig stav), men det vet ni nog redan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hur brukar beläggningen i Fannåkra o kringliggande hytter vara i början av augusti? Madrass på golv som gäller?

Någon annan får svara på detta, jag har varit där flera gånger men i slutet av augusti, och tälltat till 99%.
Men Fannaråkistugan sov jag faktiskt i, dessutom helt ensam - var tidigt ute och hann fram precis före en isstorm som gjorde att inga fler kom upp den kvällen. Så det kanske mest beror på väderläget?
(den natten begick jag mitt livs farligaste toabesök, men det ligger utanför trådens ämne ;) )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips