Jorden Runt På Cykel - Kartor!

När jag och min bror cyklade östeuropa, Turkiet, Iran, centralasien och Kina för några år sedan hade vi köpt en del kartor i Kartbutiken vid centralstationen i Stockholm. Där köpte vi en över Turkiet, en över Iran och en över Centralasien. Till Europa hade vi lösa sidor ur Lantmäteriets Europakarta. De sistnämnda kartorna var ganska bra. De övriga var ganska översiktliga. I centralasien finns ändå inte mycket vägar att välja på. Inte heller i nordvästra Kina. Det brukar gå bra att köpa kartor när man kommit in i ett nytt land. I Iran köpte vi en karta på Persiska för 1,50 kr som vi hade mycket nytta av. Den var dock överdetaljerad dvs det fanns detaljer i kartan som inte fanns i verkligheten.

Lycka till på din resa /Mange

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kanon, tack!
Jag undrar om jag inte hittade er sida på internet, kan det stämma?
Har du några måsten, saker som är väl värda en omväg?
Jag är glad för alla tips!

Vänligast
(lill-)Erik :)

Ja, du har säkert läst vår artikel här på Utsidan. Speciella tips vet jag inte. Det brukar alltid bli intressant om man inte har en alltför stelbent planering och är villig att improvisera. Under vår tur hade jag gärna tagit en liten omväg förbi grottbebyggelsen i Kappadokien, Turkiet samt Isfahan i Iran. Nu var vi inte på dessa ställena. Men man kan inte vara överallt. Buchara i Uzbekistan är en trevlig plats. Men som sagt, några måsten finns inte. Fina och intressanta platser finns överallt.

Mange

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips