Jag vill dela med mig av min vintertur

Jag vill först och främst tacka alla i det här suveräna forumet, jag har alltid fått massor av inspiration och hjälp här.
Sedan vill jag dela med mig av min hittills psykist hårdaste vintertur då jag blev instängd i bivack/tält i hela 9 dygn p ga regn och storm. Fysiskt så var det inga problem då det knappt blev någon skidåkning alls. Jag kom inte längre än till Ähpar massivets början med start i Sourvadammen. Sedan gav jag mig av mot Saltoluokta fjällstation där min resa slutade.
Länk till filmen: https://www.youtube.com/channel/UCs9I_byAmuKbh2ISGru_8jQ
 
Tack för en lärorik film! Några undringar. Varför bivack, var det för att testa, eller var det något som inte funkade med tältet ? Kollade du inte väderprognosen innan, eller det blev mkt värre än förutsagt ? Blåste det åt fel håll, eller hade det funkat att åka med vinden tillbaka ? Var innertältet och prylarna inne innertältet torra efter några dar på slutet, eller blev det blött pga fukt & kondens ? Var sovsäcken torr ?
 
Bivacken byggdes både av tristess och onda aningar om att en storm skulle avlösa allt regnande.
När jag var påväg in i Sarek så var det rak motvind. Men när jag lämnade Bivacken och var på väg mot trädgränsen så hade jag medvind, eller rättare sagt medstorm. Men framför mig och trädgränsen var det ett längre parti som var mycket stenigt, kuperat och dessutom renblåst. Så jag var helt enkelt för rädd att fara ner i någon ravin eller brant om jag gett mig av. Det var ju dessutom riktigt isigt på sina ställen. Och då ge mig av med dålig sikt och byar över 30 m/s vågade jag inte.
Hade det varit en rak fin dalgång så hade läget varit helt annorlunda.
Väderprognosen var helt okej vid avfärd men ändrades efter ett par tre dagar. Så jag åkte i tron om att få en fin 16:dagars långtur.
Alla mina dunkläder torkade nästan helt i tältet då jag hade 7+ som varmast och mycket luftombyte i tältet. Övriga kläder som jag bar på kroppen när jag var ut och bättrade på snömur, spände stormlinor mm blev blöta hela tiden. Kängorna torkade jag ordentligt i bivacken, men efter det var de blöta eller isiga hela tiden. Skalstället torkade mycket fort på kroppen.
Sovsäcken blev aldrig blöt då jag sover I en vattentät liner, och i risk för väta utifrån så drog jag även över bivysäcken. Så den var vattentät både inifrån och utifrån.
Ibland blev det någon liten pöl på tältgolvet som jag snabbt torkade upp. Jag gjorde alltid rent utrustning/kläder med snöborste så gott jag kunde för att inte få med mig fukt in i tältet.
I det stora hela så var det ganska torrt och fint i innertältet.
 
Så himla imponerande! Har själv varit inblåst tre dagar/två nätter i snöka men det var tillsammans med två andra. Vi spelade spel och pratade. Och öppnade ventilationshålet med jämna mellanrum. Vaknade en natt av grym huvudvärk, då hade hålet blåst igen... Men jag kommer så väl ihåg tystnaden inne i snökan jämfört med ylandet och vinandet utanför. Har tältat i kraftig vind och vet hur det kan slå men att behöva höra det flera dygn i sträck vet jag inte om jag hade pallat. Inte heller om jag klarat av det som du gjorde, så länge, så ensam. Men det kanske är så att måste man så kan man... Har ensamvandrat vid några tillfällen. En vandring upp på Akka där jag efter fyra dagar utan att ha sett en annan människa packade ihop tältet och vandrade till närmsta stuga. Bara för att få någon att prata med... På sommarfjället känner jag mig trygg. Att skida ensam på vinterfjället vet jag inte om jag vågar.

Var du rädd någon gång? Inte orolig om tältet skulle hålla eller över att bli ensam med alla sina tankar. Utan rädd.
 
Träna och bygg bivack:) tält är ju snabbt och bra vid fint väder men det kan växla i högalpin terräng på några timmar från solsken och lugnt till snöstorm.
Att då inte kunna gräva ner sig och märka ut att man har gått i bivack kan vara ödestiget eller leda till att du får köpa nytt tält samt att du aldrig mer kommer ut på långa eller korta turer på vintern.
 
Så himla imponerande! Har själv varit inblåst tre dagar/två nätter i snöka men det var tillsammans med två andra. Vi spelade spel och pratade. Och öppnade ventilationshålet med jämna mellanrum. Vaknade en natt av grym huvudvärk, då hade hålet blåst igen... Men jag kommer så väl ihåg tystnaden inne i snökan jämfört med ylandet och vinandet utanför. Har tältat i kraftig vind och vet hur det kan slå men att behöva höra det flera dygn i sträck vet jag inte om jag hade pallat. Inte heller om jag klarat av det som du gjorde, så länge, så ensam. Men det kanske är så att måste man så kan man... Har ensamvandrat vid några tillfällen. En vandring upp på Akka där jag efter fyra dagar utan att ha sett en annan människa packade ihop tältet och vandrade till närmsta stuga. Bara för att få någon att prata med... På sommarfjället känner jag mig trygg. Att skida ensam på vinterfjället vet jag inte om jag vågar.

Var du rädd någon gång? Inte orolig om tältet skulle hålla eller över att bli ensam med alla sina tankar. Utan rädd.
Det måste ha varit lite läskigt med huvudvärken,
 
Bra att veta med huvudvärken, det gör att nästa gång kommer jag att ha det i bakhuvudet.
Jag var nog aldrig riktigt rädd. Jag har varit med om kortare storm men kraftigare. Det är nog lite så att jag blivit lite avtrubbad och sänkt ribban för vad som gör mig rädd. Lite så att jag blir väldigt skarp och prioriterar vad som är viktigt, tror det gör att jag kan sova i sådana förhållanden då jag prioriterar sömn väldigt högt. Men jag blir absolut orolig, tittade till tält uppsättningen ofta. Gjorde rejäl vindmur. Jag hade också planer klara för vad jag skulle göra om tältet inte skulle stå pall längre. Så hade tältet slitits sönder helt hade jag en klar plan att följa.
Det känns verkligen som att det var nära för tältet den här gången. En av de jobbigaste sakerna var att tältet verkligen började gå sönder.
Men jag hade verkligen mina djupa dippar, riktigt tungt emellanåt. Jag är en väldigt positiv person i grunden och lyckades alltid få mig själv på bättre humör. När det var som värst skrev jag mycket på nödsändaren med min fru, det gav mig otroligt med positiv energi.
 
Träna och bygg bivack:) tält är ju snabbt och bra vid fint väder men det kan växla i högalpin terräng på några timmar från solsken och lugnt till snöstorm.
Att då inte kunna gräva ner sig och märka ut att man har gått i bivack kan vara ödestiget eller leda till att du får köpa nytt tält samt att du aldrig mer kommer ut på långa eller korta turer på vintern.
Absolut, jag håller verkligen med. Erfarenheter och träning ger väldigt mycket mer trygghet.
 
Nu i efterhand kan man ju summera sin erfarenhet, men just när man ligger i tältet inblåst så känner man sig väldigt liten. Jag har "bara" vandrat i sommarfjällen och höstkanten med snöstorm, väderleken inger ändå respekt. Detta är en utav anledningarna, att jag gärna önskar sällskap vid vandring i fjällen för att vädret kan orsaka hinder för planeringen. Men med erfarenheten ökar kanske viljan att ta sig ut helt själv.
 
För min egen del så blev det så på min första vintertur att jag inte fick med mig någon. Då märkte jag att jag verkligen uppskattade ensamheten.
 
OJ,OJ,OJ! Vilken tur!
Jag har varit inblåst i två dygn på sommaren. Kallt med regn och stark blåst. Men det var ju rena rama "barnleken" jämfört med vad du upplevde.
Tack för att du delar med dig inte bara med text och ord utan även med film!
Jag har aldrig gjort någon vintertur och kommer inte att göra det heller.
Men din beskrivning av den här turen uppskattar jag mycket.
Tack igen!
 
Jag vill först och främst tacka alla i det här suveräna forumet, jag har alltid fått massor av inspiration och hjälp här.
Sedan vill jag dela med mig av min hittills psykist hårdaste vintertur då jag blev instängd i bivack/tält i hela 9 dygn p ga regn och storm. Fysiskt så var det inga problem då det knappt blev någon skidåkning alls. Jag kom inte längre än till Ähpar massivets början med start i Sourvadammen. Sedan gav jag mig av mot Saltoluokta fjällstation där min resa slutade.
Länk till filmen: https://www.youtube.com/channel/UCs9I_byAmuKbh2ISGru_8jQ
Tack för filmen! Imponerande!
Vad filmar du med och vilken energikälla använde du under tiden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
jakobhj Dela taxi Vålådalen 30/3 - 3/4 Turskidåkning 9
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Kogoyo dela taxi 18/12 kl 21, undersåker-vålådalen? Turskidåkning 0
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Dela bil Stockholm - Högbo bruk i helgen? Turskidåkning 0
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.