Jämtlandstriangeln, vad?

Hej,

Planerar att gå triangeln i augusti. Hittar ingen information i fall man behöver vada på någon del? Någon som vandrat och vet hur det brukar se ut?
 
Nej, det är inga vad. Där det går vattendrag på tvärs mot leden är det ordentligt spångat och/eller finns broar. Du behöver normalt sett inte förbereda dig på några vad längs jämtlandstriangeln i Augusti - det är väldigt lättvandrat.
 
Rätta mig om jag har fel men vid Ulvåtjärn kan det väl vid högre vattenstånd vara ett lättare vad på utlagda betongplintar? Vill minnas att kompisen klafsade över där med sina Gore-Texkängor för att sedan inse att lagningarna han var så stolt över hade perforerat membranet precis överallt...:), den gången gick i alla fall vattnet över en skapligt hög känga (så kompisens Gore-Tex hade inte räddat honom ändå, det roliga var att det började läcka in redan när han stod i vattenbrynet och rekade).
 
Senast ändrad:
Rätta mig om jag har fel men vid Ulvåtjärn kan det väl vid högre vattenstånd vara ett lättare vad på utlagda betongplintar? Vill minnas att kompisen klafsade över där med sina Gore-Texkängor för att sedan inse att lagningarna han var så stolt över hade perforerat membranet precis överallt...:), den gången gick i alla fall vattnet över en skapligt hög känga (så kompisens Gore-Tex hade inte räddat honom ändå, det roliga var att det började läcka in redan när han stod i vattenbrynet och rekade).
Förlåt - du har helt rätt. Det _finns_ något som vid högt vattenstånd (vilket det sällan är i Augusti) _kan_ bli ett vad vid Ulvåtjärn. Jag glömde det. Tack för påminnelsen.

Man _kan_ emellertid - om man vill slippa det - ta vägen tillbaka ned från blåhammaren och gå mot Sylarna, svänga av vid Enkälen och gå den vägen (som jag tror är utmärkt som "karolinerleden") mot Ulvåtjärn, och då komma på "rätt sida av vattnet" utan att behöva vada. Det är möjligen lite längre (jag har inte riktigt räknat på det, men jag har gått den vägen förr) än att komma "normalvägen".

Så - det finns ett ställe som _kan_ vara ett vad (även om det sällan varit det då jag varit vid Ulvåtjärn i Augusti tidigare år), men där det finns utlagt "stenar" att gå på längs leden. Och är det vad - och man vill slippa - kan man i stället ta vägen över enkälen mellan blåhammaren och Storulvån (eller vice versa).
 
I september i fjol var "vadet" vid Ulvåtjärn inget vad, bara klivande på betongplintar. Endast en observation så klart men nog var väl sommaren förra året ganska normal sett i ett nederbördsperspektiv.
/P
 
I september i fjol var "vadet" vid Ulvåtjärn inget vad, bara klivande på betongplintar. Endast en observation så klart men nog var väl sommaren förra året ganska normal sett i ett nederbördsperspektiv.
/P

Nej, det är ju ungefär så det brukar se ut, från låt oss säga i augusti och framåt - men det skiftar så klart år från år. Jag har varit åt de hållen i jämtlandsfjällen rätt ofta under de senaste åren, alltid runt andra-tredje veckan i augusti - och då har det varit "klivande på plintar" som gällt, det var därför jag glömde bort "vadet" i min första postning i diskussionen.

Men det är klart - det _kan_ bli vadande där (vissa år) så vill man garanterat slippa kan man gå över enkälen i stället. Det blir längre - men man slipper vadandet.
 
Är det någon som har varit vid vadet vid Ulvåtjärn vid högre vattennivåer/slutet på juni och upplevt det svårt att ta sig över?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.