Jämtlandstriangeln med- eller moturs?

Planerar att vandra jämtlandstriangeln under andra veckan i september. Kommer att tälta i närheten, men helst inte vid stationerna. Vad säger ni: Medurs eller moturs? Fördelar och nackdelar när det kommer till blickfång och stigning mm..?

En fördel att gå moturs under högsäsong är du inte behöver vänta i kö hela tiden:) Jag gick moturs i Juni och 99% av de andra som var ute gick åt andra hållet. Flera undrade varför jag gick åt fel håll.

En fördel att gå moturs under högsäsong är du inte behöver vänta i kö hela tiden:) Jag gick moturs i Juni och 99% av de andra som var ute gick åt andra hållet. Flera undrade varför jag gick åt fel håll.

Haha, underbart med oskrivna regler om hur man ska vandra i fjällen.

För vår egna del har vi triangeln kvar. Fick lägga om turen till Vallbo - Lunndörren via isjödalen då vädret blev för busigt vid sylarna och blåhammaren. Fick istället två underbara dagar i detta område som också var helt vindstilla men bjöd på fantastiska vyer.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips