Jämtlandsleden i sommar?

Jag har tänkt gå jämtlandsleden i sommar med min make som har noll friluftserfarenhet. Jag själv är väldigt aktivt friluftsmässigt (men inte då mkt i fjällmiljö) och vi ska ha våra hundar med oss. Kan någon komma med tips och råd vad vi ska tänka på? Tanken är att vi ska sova i tält, ev sova i stuga någon natt för lite lyx. Hur är själva leden? Lättgått/mycket stenigt/kraftig kuperat/måttligt kuperat? Finns det möjlighet att fiska efter vägen? Vattentillgång för eget bruk? Tips vart jag kan få mer ingående information!

Hej
Jämtlandsleden är alltså storulvån till ramundsberget via sylarna, helags och fältjägaren, om jag förstog STFs hemsida rätt.
Jag skulle själv välja att gå från syd till norr. Bussen till Ramundsberget kommer fram vid femtiden, och på en timme eller två har man tagit sig upp genom skogen till "krönet" och upp på kalfjället för tältning med fin utsikt.

Första delen blir då även lättgängen med bra (=inte söndergångna) stigar och tämligen folktomt.
Är en lång seg men inte brant stigning till Fältjägaren, och sista biten till Helags ganska brant uppåt.
Stanna gärna en extra natt på Helags. Ska ni bo inne är det bra att boka innan - liksom tips att boka middag. Topptur eller vilodag eller en fjällrävsspaning?
Platt till Sylarna utom sista biten. Även här kan man stanna en dag extra och gå på topptur om man vill. Ny restaurang, har jag hört.
Ner mot storulvån är ni på triangeln, och mer motorväg. Här skulle jag boka ett boende och middag. Brukar kännas som att man förtjänar det efter en vecka ute..
Hundarna: tänk på att ha dom i koppel hela tiden. Det är renland. Tidigt på säsongen ska man tänka till en extra gång. I stugorna finns det hundrum, så dom är inte välkomna överallt.
Vattnet i bäckarna kan ni dricka, undvik bara stillastående vatten och nära snöfält och sumpmarker.
Vädret är växlande - noll till trettio grader....
I övrigt är det en väldigt fin vandring, har själv gått här många gånger, och det finns många sätt att variera - speciellt med tält då man inte är beroende av leder eller stugor.
Ha det gott!
/Peter

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips