Jämtland eller Lappland?

Hej,

vi är fyra personer mellan 20-30 år var av endast en har fjällvandrat tidigare som planerar att vandra i sommar, förslagsvis i Jämtland eller Lappland.

Vad är vackrast? Vilket är bäst för nybörjare? Vilket är bäst om man helst vill göra dagsturer? Vad har respektive ställe för för- och nackdelar? Etc etc etc!

Kan någon hjälpa till att jämföra dessa två ställen.

Tack!

// Johan
 
Svårt att säga

Det finns så många svar på din fråga. Rent generellt brukar man säga Jämtlandsfjällen som svar på din fråga. Men jag kan även tänka mig olika upplägg i Kebnekajseområdet.

Varför inte börja i Nikkaloukta och sedan gå upp och lägga ett basläger i närheten av Kebnekajse fjällstation. Därifrån kan ni göra dagsturer upp på toppen, glaciärvandringar, Toulpagornis topp.

För att få variation flyttar ni sedan baslägret några dagar till Tarfala och gör dagsturer i det området (glaciärerna, svarta passet).
 
Vägra välja!

Varför inte vägra välja? I Borgafjällen kan man ju vandra i både lappaland och Jämtland
 
tjurig

Varfor välga når du kan ta både och, det fins blanade forhold på både stälen. Det er bare och ta kontakt dom lokala informasjonsstasjoner, och vara frågvis.

Forendring frydar!!!

MRJ
 
Varför generellt Jämtland?

Varför säger man generellt Jämtland?
På vilka sätt skiljer sig jämtländska naturen åt från kebnekaise?
Vilka områden i jämtland vill man helst vandra i?

// Johan
 
Ammarnäs

Lappland är ju rätt stort och varierat... Ett område som jag vandrat i ett par gånger är området kring Ammarnäs. Kan varmt rekommendera det för nya vandrare eftersom det innehåller varierad natur. Det finns också en del avstickare för den mer avancerade. Den absolut stora fördelen är att det inte är någon trängsel precis (sist kunde jag vandra nästan en hel dag utan att möta någon). Min misstanke är att det inte anses lika exotiskt som Abisko/Padjelanta/Sarek (i och för sig sant) OCH inte ligger lika tillgängligt för sörmänniskor som Jämtland. Därför lockar området mer folk som bor någorlunda i närheten. Trots att jag vandrat där två gånger tidigare känner maig långt ifrån färdig med området. Det blir nog en tur i sommar också!

mvh

Bosse
 
Boktips

Tore Abrahamssons bok Okända fjäll är en mycket bra källa till intressanta områden att vandra i, täcker dessutom en stor del av den Svenska fjällvärlden.
 
Grövelsjön - faktiskt - är bra om ni vill göra dagsturer, detta p g a en omväxlande terräng och näheten tilll roliga och lätta toppturer på norska sidan av gränsen. Om bekvämlighet går först är "Jämtlandstriangeln", från fjällstationen i Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Storulvån ett alternativ. Ni kan ju stanna kvar ett par dagar på någon av stationerna och göra dagsturer därifrån, men varning för trängsel med bl a skolklasser.Kebne-området kan jag oxå rekommendera. Om ni vill vara mer för er själva , håll er borta från områdena runt Kungsleden bara.
Om ni slår läger för att göra dagsturer, kan det vara en idé att lägga er lite på gränsen mellan lågfjäll och kalfjäll för att enklast kunna uppleva både och, beroende på väder och vind.
Personligen brukar jag välja att vandra i slutet av augusti t.o.m. september. Dels för att det är som vackrast då, dels för att det är mindre folk och myggor.
Till topps, bestefar!
Hälsningar Monika
 
Därför Jämtland

För att Jämtlandfjällen är väl utbyggda med stugor och det är lättgånget. Om man är helt ovan kan det vara en trygghet i de många stugorna, och ingen blockterräng.
 
jämtland

håller med. Valde Jämtland när en kronisk hälseneinflammation omintetgjorde
en krävande expedition i Sydalperna. Det är verklgien lätt. Men ack så
klafsigt på sina håll.

il C.
 
Skillnader i natur

Jag har vandrat med nybörjare både i jämtland och i Kebnekaiseområdet. Min erfarenhet är att i jämtlands-fjällen är fjällen lite rundare och mjukare förutom sylarnaområdet som har mer spetsiga fjäll. En bra tur är att gå från Storulvån till Sylarna och ha sitt basläger där och sedan göra dagsturer i de omgivande dalarna eller upp på topparna. Leden mellan Sylarna-Blåhammaren tycker jag är tråkig sommartid och jag skulle hellre stanna runt Sylarna och sedan gå tillbaka till Storulvån.
Kebnekaiseområdet är mer högalpint med mer dramatiska fjäll, vildare jokkar och MER folk (om man väljer att ha sitt basläger i närheten asv fjällstationen). Leden från Nikkaloukta till Kebnekaise är som en mindre väg och det kommer folk hela tiden, vilket iof kan vara trevligt. Kebnekaisefjällen gör mer intryck, men kan också skrämma. En av de jag vandrade med fick höjdskräck på väg mot Tarfala där leden går ovanför en bäckravin. Men har man ingen höjdskräck är Kebnekaise ett utmärkt ställe att slå läger på och göra dagsturer. Det går att variera i det oändliga.

Hoppas Ni får en bra tur!
Åsa
 
Issjödalen ett bra alternativ

Jag tog med mina nybörjarkompisar för ett antal år sedan till en del av Jämtlandsjällen som inte är lika överbefolkad som Sylarna: Anarisfjällen och Issjödalen. Lättvandrade leder med stugor men tillräcklig fjällkänsla för den som aldrig tidigare varit i en sån miljö. Issjödalens formationer tar formligen andan ur dig!
Vi utgick från Vålådalen och vandrade till Lunndörren. Sedan passerade vi Issjödalen, gick över ett pass till Anarisstugan, vände tillbaka och gick nere i Issjödalen på tillbakavägen. Om man vill ha en längre tur kan man börja åt andra hållet och sedan fortsätta från Lunndörren mot Gåsen och Storulvån.

Mina kompisar var mycket nöjda med mitt turval och blev helt bitna av fjällvandring. I somras gick vi tillsammans för 5:e året i rad!

Lycka till!
/Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
JET I fjällen vecka 26, Lappland eller Jämtland? Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
duvillno Snö läget i Jämtland just nu!eller om ca 1,5 vecka Fjällvandring 0
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.