Gossamer II är prisvärt (går att hitta för 1000 spänn) och hållbart. Tål vind bättre än man skulle kunna tro, jag gissar att det beror på den låga profilen.
Nackdelarna är att det inte är sitthöjd, innertältet reses först (även om det regnar) och att du inte kan öppna yttertältet i regn utan att det regnar in på badkarsgolvet.
Det som är positivt, förutom priset och hållbarheten är att ventilationen är mycket god, eventuellt för bra, beroende på väder. Det går inte att stänga ventilationen. Förutom höjden så känns tältet rätt rymligt. Det är också lätt att hantera jämfört med tält i silnylon, duken töjer sig inte, är inte hal osv.
För vandring i skog hade jag kollat efter lite större tält. De behöver inte vara bomb proof för användning i skogen så jag hade kollat mer på pris och utrymme än på stormfasthet. Ser ingen anledning att ha ett tält som inte går att sitta i om det ändå väger 2kg.
När det regnar är det skönt att kunna sitta inne i tältet och titta ut genom dörren tycker jag så då behövs både sitthöjd och ett yttertält som går att öppna utan att hela tältet blir blött.