Ivändaravvänjning?

Jag erkänner; jär är ivändare trots att det är opraktiskt som bara den!
En hel del sådana vanor har jag kunnat vänja mig av med men detta är en seg nöt att knäcka...

...tips?

Skaffa 50 mm bredd mattejp och tejpa längs kroppen med ca 10 cm avstånd. Om du inte är vaxad kommer tejpen att sitta bättre!

För att komma i säcken krävs en lite speciell teknik, kondommetoden.

När du kommit i säcken kan du be någon hjälpa dig med dragkedjan - eller strunta i den. Metoden är helt säker, du kommer inte att vända dig i säcken om du inte slarvat med tejpen.

Minska sedan successivt antalet tejpremsor och du kommer att kunna gör medvändor utan hjälpmedel, inom ett par år!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har en vikt och volym mässigt intresserad kamrat som gav sig f-n på att lära sig att bli medvändare. Ylleyndisar i bommulssäck fungerarar även de... Efter tre års försök med pryttlarna gav han upp, något blåringad kring ögonen..... Numera kommenterar han inte ivändare och han har fortfarande en 70 liters ryggsäck, fast den är lätt!
//J

PS Ringarna kring ögonen försvann på tre veckor när han gick tillbaka till nyloninnersida och rymlig sovsäck.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips