ITAB, Skaljacka T&P Lazer

Hej.

Hittade en kort recension av lazer byxorna från juli men efter det är det tyst med omdömen.
Är det någon som har hårdtestat denna skaljacka med byxor?

Materialfakta:
Laminerat 3-lagers 85% Nylon/15 %Spandex med stretch. Alla sömmar tejpade. Vattentätt 15000 mm.
Andning 8000 g/m²/dygn. Tvätt 40°C.

Vattentät borde den ju vara, men har inte hittat nått angående andning vad som är bra/hyfsat/dåligt.
Haglöfs har ju inte nåt liknande värde på deras jackor. Så det går ju inte att jämföra.

Någon som vet nått om jackan?

Har inte testat den jackan men tänkte bara säga att tänk på storlekarna, jag tycker att T&P har rätt stora storlekar, köpete den senaste jackan i M och den känns inte liten påmig, brukar ha L eller t o m XL.

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
lite mera info

Hej har precis inhandlat en Lazer-jacka, köpte den för att den är billig och med ventilation under armarna, vilket inte min förra regnjacka hade. Det hjälpte verkligen med ventilationen under armarna för att inte bli sjöblöt under. Fast helt torr blir man aldrig när det regnar och är hög luftfuktighet.

Vattendropparna bara pärlar sig och rinner av, skaka jackan lite lätt och den är torr.

Tycket att alla kläder med membran är täta, lätt för att svettas, så det hjälper verkligen med dragkedjor eller med ventilerande fickor om sådana finns.

Det enda jag kan anmärka på än så länge är att huvan inte har någon keps, vilket inte stör mig för jag använder alltid ITAB´s tunna sommar keps som är väl impregnerad för att slippa få regn, snö och sol i ögonen. Kläderna är stora för sin storleksmärkning köpte S fast jag brukar ha M.

Är nöjd än så länge med inköpet, får skriva en recension lite senare när den är mer andvänd…

go strong helper

Kan tyvärr inte rekommendera den...

Jag har T&P Lazer, både jacka och byxor.

Det positiva är att den fungerar väl så till vida att den är vattentät men andas hyggligt. Den är även smidig och bekväm. Väldigt trevlig att bära faktiskt.

Tyvärr verkar den vara en ganska känslig konstruktion.
Påde ca 4 månader jag haft jackan sen jag köpte den i november har följande hänt:
  1. Båda reflexerna på framsidan har lossnat.
  2. Båda kardborrebanden i ärmsluten har slitits ut och jag har fått sy på nya (och därigenom förstört vattentätheten i muddarna).
  3. Dragkedjan har gått sönder. (Tänk på att verkligen använda den ensamma tryckknappen längst ned vid dragkedjan! Annars slits dragkedjan uppenbarligen lätt sönder.)
  4. Det inre lagret börjar på vissa ställen bli slitet. Tror att det bara är en tidsfråga innan membranet skadas.
Allt detta har hänt på kort tid och utan att jag använt jackan speciellt hårt. Har haft den ofta, men inte under speciellt påfrestande förhållanden.
Om mitt exemplar är typiskt och inte ett undantag klarar jackan inte ens en säsong av normal användning. Byxorna har klarat sig bättre, men de har jag använt mycket mindre.

Omdömet blir att den bör undvikas.
Ska du ha den ute håller den inte och vill du stila i stan finns snyggare.
En jacka som slits så snabbt kan inte anses prisvärd fast den är billig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips