Itab Fjeld

...och testat båda... och även Haglöfs Rugged Mountain...
Åsså har min dotter ett par "Fjeld byxa" - köpte åt henne

Det är en himla rejäl byxa!
De är mer skog än vandring, mer vedhuggning än friluft, mer bröta runt i snår och bös än ligga på ett liggunderlag med utsikt, mer krypa runt i skiten och skrapa/måla båt.
De är inte lika mjuk-mys-jeans-bekväma...
Dottern och hennes kompis tycker dock de är snygga !!??!!!

¤ Tyget är GROVT
¤ Förstärkningarna på nedre benen går runt om och tål tuffa tag (Lundhags har ju bara en liten handflatestor cordura-flärp som skyddar om man gnuggar mot skorna)
¤ Spännremmarna längst ner kan du hänga i
¤ De har samma jönsiga gummibandsmonterade plastkrok att fästa i skosnöret som Lundhags... jag har sytt dit en rejälare!
¤ Byxventilerna är myggnätade som på lundhagsen
¤ Stretchen på knän och rumpa är vattentät (men inte sömmen) och precis som på lundhagarna en måttlig "köldbrygga".
¤ Benfickorna har däremot inte insydda veck så de kan expandera utåt utan snusdosan petar inåt en smula... men man slipper kardborrebanden ;o)
¤ De är väsentligt billigare!

Hur de är i storlek?... "normala" kanske med en dragning åt en aning högre BMI

Mina 5 cent.

Älskar hur du beskriver... hehe... om priset inte var en fråga, vilken bralla tycker du är bäst då? Haglöfs rugged mountain pant eller... vilken annan? (Klättermusen får inte vara med o tävla)

För om Rugged håller vattentätt när man sitter ner tycker jag nog att det är värt mkt (I jämförelse med Fjeld som sades inte hålla lika bra på den punkten)

En annan sak som jag undrar är... Andas dom bra? Fjeld / Rugged alltså. Tänker främst på climatic hejsvejset..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressant diskussion, jag har alla utom Fjeld, däremot har jag två par Vildmarksbyxa TP-X från ITAB.

Jag tycker ITAB's byxor har bäst prestanda/kr om man säger så.
Vildmarksbyxan är helt jämförbar med FR Vidda, på mig sitter tom ITAB byxan bättre.

Av byxorna som diskuterats är Haglöfs Rugged Mountain mina favoriter också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips