island

Jag ska göra en rundresa på island den här sommaren. Vad ska man inte missa? Var finns det häftiga ställen att vandra på?

/Per

Man kan vandra nästan överallt, men det är vackrare och roligare om man håller sig längs kusterna. Inlandet är mestadels grus och öde och ganska tråkigt efter en dag eller två.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vulkanism!

Oj, det finns hur mycket som helst. Om du är intresserad av vulkanism och sådant rekommenderar jag först och främst området kring Myvatn (öster om Akureiri) med Namaskard och Krafla, fantastiska vulkaniska formationer. Det puttrar och ryker lite överallt. Man kan vandra runt Myvatn, där finns mycket vulkaniska formationer. En tur inåt landet till Askja en intressant vulkan, där man kan komma väldigt nära kratern, vill jag verkligen rekommendera. På vägen ser man då det spektakulära Herdubreid (1682 m). Vet ej riktigt hur man tar sig inåt landet (vi åkte hyrd 4-hjulsdriven buss). Vid Askja fanns någotslags turiststuga. Landmannalaugar är ett annat starkt vulkaniskt område (ligger norr om Myrdalsjökull). Där kan man bada varmt och vandra runt i flera dagar faktiskt. Västmannaöarna är förstås alltid intressant, men då får man nästan flyga dit. Förutom vulkanismen så finns där fina fågelberg. Vill man se glaciär är Skaftafell ett ställe som kan rekommenderas. Det ligger i södra kanten av Vatnajökull. Vi gjorde en tur från Akureiri över Sprengisandur (Islands inre) till Landmannalaugar, och jag tycker inte att Islands inre var ointressant, men det beror ju på vad man gillar.
Det står en del skrivet i detta medium också (sökte på Island), men då kommer det upp diverse andra öar förstås. Jag var där 1975 och mycket har antagligen förändrats, speciellt när det gäller turism, men naturen består, också om det är en sanning med modifikation när det gäller just Island. Vet ej hur vägen längs sydkusten återställts, den raserades vid det stora utbrottet under Vatnajökull för ett antal år sedan. Det var ingen konst att fördriva 3-4 veckor på rundtur kring Island. Vi hann inte alls med den östraste delen.

Laugavegur

Jag har vandrat Laugavegur mellan Landmannalaugar och Þorsmörk. Grus kan vara mycket vackert och variera väldigt i färg!

Man gör det lämpligen som en stugtur. Det finns tre stugor längs leden förutom start och mål. Man får inte tälta varsomhelst och till skillnad från svenska fjällstugor måste man boka plats.

Starta i Landmannalaugar. Då vandrar man "nedåt" mot grönare trakter. Gillar man heta källor kan man kanske stanna en dag i månlandskapet vid Hrafntinnusker och göra en rundtur.

http://www.fi.is/eindex.htm
Jag var med på en gruppresa så jag har inte alla detaljer och vet inte hur svårt det var att boka etc.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips