Island i augusti

Jag och min pojkvän ska resa till Island nu i sommar, närmare bestämt så flyger vi till Reykjavik, och så utgår vi därifrån. Vi har beställt en reseguide som inte kommit än, men vi får läsa på där, och så kanske fylla på med frågor eftersom de dyker upp :)

Ni som varit på Island- hurdant är vädret i slutet av augusti? Ungefär som här kanske?

Från den 20:e till 29:e augusti har vi bokat våra biljetter. Då har vi räknat med cirka 4-6 dagars vandring från Landmannalaugar till Thorsmörk, som vi läst ska vara mer eller mindre ett måste om man åker dit för att vandra.
Då är vi bara fundersamma på hur vi ska ta oss till Landmannalaugar så billigt som möjligt med buss från Reykjavik, och sen tillbaks från Thorsmörk till Reykjavik- kollade upp ett bolag och det verkade vara en typisk turistfälla, men det måste väl gå någon annan, lokal buss, som är billigare??

Har hört att det överhuvudtaget är dyrt på Island. Därför tänkte vi ladda upp med mycket svensk mat som är lätt att bära.

Sen vill vi gärna få tips på vad man inte får missa när man är där? :) En plats, sevärdhet, museum, aktivitet, o.s.v? Har funderat på Blå Lagunen och Gyllene Cirkeln.

PS: De sista dagarna hade vi tänkt vara i stan, men är osäkra på var vi kan lämna av oss ryggsäckarna under tiden. Måste väl finnas något fack eller så som man kan låsa in sakerna i, om inte annat på någon camping??
 
Det är antagligen ingen turistfälla, vad jag minns är det riktigt dyrt att åka buss utanför Reykjavik.
Island är generellt dyrare än Sverige men köper man normala råvaror och tillagar sin mat själv och tältar eller bor på vandrarhem så blir det inte speciellt mycket dyrare än att turista i Sverige.
Matvarubutikerna som tillhör Bonuskedjan är generellt billigare än de som tillhör 10-11, fast på de senare kan man komponera en schysst pastasallad för 400 ISK.
Det är riktigt dyrt att äta ute, två pizzaslicar och en burk Pepsi gick på närmare en hundring i fjol sommar, och det är snarare regel än undantag att ölen går på över 60 spänn!!

I Reykjavik tycker jag att boendet ett enkelt val, speciellt om ni har med er tält. Reykjavik City Hostel, http://www.hihostels.com/affiliates/iceland26001.en.php?city=a26001&AffiliateID=97026, är ett av de bästa vandrarhem jag bott på (och det är tre olika bara i Reykjavik). De erbjuder förutom olika varianter av rumsboende även tältplats. Och givetvis kan ni lämna packningen där när ni ska göra stan.
Frukosten går på 800 ISK så den kan man med fördel fixa själv. Eftersom de tillhör Hostelling International har STF-medlemmar rabatt.
Även läget är bra, tio minuter med buss in till centrum, anknytning till flygbussarna och en "10-11" fem minuters promenad bort.

Att göra... Gyllende Triangeln och Blå Lagunen som du nämnde är två givna grejer. Gillar man historia är Nationalmuséet värt ett besök och även utgrävningen/utställningen 871+/-2 som visar ett ev de äldsta husen man hittat i Reykjavik. Det ligger UNDER ett hotell, bara det är lite speciellt... =)
Köper man ett Reykjavik Tourist Card (köps enklast på turistbyrån mitt i stan vid "Laekjatorg" som även fungerar som ett nav för lokaltrafiken) så ingår inträde för ovan nämnda aktiviteter (och en del andra) samt bussresor inom Reykjavik och vissa av förorterna under de dagar som kortet gäller.
Är man lagd åt det hållet kan man passa på att gå en de många spökvandringar som finns.
Sen är ett besök i Hallgrimskirkja ett måste, från klocktornet får man en bra vy över Reykjavik. Det kostar dock en slant (300 ISK tror jag det var).
Besöket i själva kyrkan är såklart gratis.

En annan bra vy över stan får man från Perlan, stans vattentorn som ligger inom promenadavstånd från centrum.
Reykjavik har ett otroligt nattliv, halvdött fram till midnatt sen vill det aldrig ta slut...
Är man inte kräsmagad bör man prova på surhaj, fårballar och de andra isländska specialiteterna... =)
Och även om man inte är kräsmagad ska man definitivt prova på "hardfiskur", dvs torkad fisk, den isländska varianten på torrkött. Passar bra i vandringspackningen.
Hangikjöt (får) på hverabraud (grovt, mörkt och sött bröd) går inte heller av för hackor.

Hade ni haft mer tid skulle jag definitivt rekommenderat att hyra en bil och köra ett varv runt ön.

Det här blev lite osammanhängande men fråga på så ska jag svara på det jag kan.
[Ändrat av ripnils 2007-06-26 kl 01:14]
 
Det finns bara en reguljär buss till Landmannalaugar som är dyr men man har inget val. Se den här tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41786

Var på Island 2005 och vandrade Landmannalaugar-Thorsmörk och hyrde sedan 4X4 och körde runt ön. Inget av det vi såg när vi körde runt ön överträffade vandringen även om man ser många fantastiska saker. Ska man bara göra en sak på Island så är det att vandra Landmannalaugar-Thorsmörk.

Gyllene Triangeln känns väldigt inriktat på tjocka amerikanska turister i jämförelse men Gullfoss och Geysir är ändå kul att se. Vill man spara pengar så ta med mat och minimera tiden i Reykjavik. Allt är dyrt, det kändes som pengarna rann iväg t o m när vi vandrade även om det förstås är billigare.

Johannes
 
Mygg

Hej,
Ska också till Island, slutet av Juli. Någon som vet om det är mycket mygg där. Som svenska fjällen?

Ryktet säger att det kan vara mycket värre... jag hoppas att dom frusit ihjäl.
/D
 
Är precis hemkommen från en resa på Island och på Färöarna. Det finns egentligen hur mycket som helst att skriva om Island men iallafall. Vi hyrde en 4x4 Toyota och körde runt hela ön, det blev inga längre vandringar pga gruppens osämja om just detta :) Så tyvärr har jag inga konkreta vandringstips. Två kamrater som mer var där samtidigt hade vandringen som primärt syfte men bestämde sig ändå för att hyra en bil och utgå med den. Det är betydligt smidigare, om än ganska mycket dyrare förstås.. Jag tror föregående talare har fått med alla de givna platserna att besöka och visst, det är just öst om Reykjavik som det mesta finns. Skaftafell m.m. är fina platser längs sydkanten på Vatnajökull. I övrigt valde vi att inte direkt fokusera på de klassiska turistställena utan letade upp egna platser och det var faktiskt ganska spännande!

Angående myggen så stannade vi till ett tag vid nationalparken och det andra kring ett ställe som heter Myvatn på nordöstra sidan av Island. Det var det sjukaste jag sett i insektsväg någonsin. Äter du en smörgås där blir du garanterat 3 ggr så mätt! De var däremot inte aggresiva på nåt sätt, bara ivägen. Vet inte om det finns aggresivare arter också.. Annars såg inte jag en enda mygga nu i juni iallafall.

Bonus är det enda som gäller vid inköp av mat anser jag. Det är svenska priser och kanske t.o.m. under svenska ibland.

För övrigt är Islänningar ett mycket generöst och välkomnande folk (åtminstone utanför Reykjavik - vi var inte så mkt i Reykjavik), vilket överraskade mig väldigt positivt, så du kan alltid få hjälp av lokalbor.

Som sagt inte så mycket hjälp inför vandringen, men det är väl din vandring jag tänker genomföra nästa gång jag besöker Island. Du gör nog ett riktigt toppval!
 
Island i aug

Hejsan!

Vad roligt att läsa era inlägg. Jag ser fram emot min semester nu i aug. VAd jag har läst och hört ska det ju vara ett fantastiskt land..(utom för bankkontot)
Hur är det med vatten efter leden i Landmannalaugar?Är det som i svenska fjällen?
Hur många fjällstationer finns det på sträckan?
Är det några stora vad?
Som sagt det ska bli mycket spännande.
Hoppas att ni får en bra semester

Tessan
 
Vattentillgången på leden var när jag vandrade i slutet av juli inte riktigt som i svenska fjällen. Jag skulle rekommendera att fylla vattenflaskorna så ofta som man hittar bra vatten. Vatten kan emellanåt vara brunt och det är ofta längre mellan bra vatten än vad det är i Svenska fjällen.

Myggen är helt obefintliga. Vi upplevde lite flugor när vi red, men det var snarare hästarna än människorna som drog till sig dem.

Om man har tid och ork skulle jag föreslå att man inte avslutar vandringen i Törsmörk utan i Skogar. Den vandringen otroligt vacker! Men jag skulle förslå att man inte vandrar den åt motsatta håll då den kommer bli riktigt brant nedför på vissa ställen.

Island är ett fantastiskt land, oavsett vad man bestämmer sig för att uppleva.
 
Hej,
Ska också till Island, slutet av Juli. Någon som vet om det är mycket mygg där. Som svenska fjällen?

Ryktet säger att det kan vara mycket värre... jag hoppas att dom frusit ihjäl.
/D

Finns inga mygg här annat än i myvatn men flugorna är grymt irriterande som fler påpekat. Det är lite lugnare precis vid kusten men så fort man lämnar kusten så är de överallt. Rekommenderar helt klart mygghatt om man tycker att detta är jobbigt. de sticker inte vilket är riktigt skönt men de kryper in överallt!
för insperation : danielemelie.se klicka vidare på äventyr och island!

// Emelie
 
Hej,
Ska också till Island, slutet av Juli. Någon som vet om det är mycket mygg där. Som svenska fjällen?

Ryktet säger att det kan vara mycket värre... jag hoppas att dom frusit ihjäl.
/D

Hejsan!

Vad roligt att läsa era inlägg. Jag ser fram emot min semester nu i aug. VAd jag har läst och hört ska det ju vara ett fantastiskt land..(utom för bankkontot)
Hur är det med vatten efter leden i Landmannalaugar?Är det som i svenska fjällen?
Hur många fjällstationer finns det på sträckan?
Är det några stora vad?
Som sagt det ska bli mycket spännande.
Hoppas att ni får en bra semester

Tessan


Hallå!
Det är förhållandevis billigt att campa och det finns gott om campingplatser och stugor överallt på island. Det är också ok att tälta i det fria om man inte stör eller går in på de områden som är stängslade (vilka är ganska många..). Det har regnat lite på island i sommar så de flesta vaden är helt ok. Vi träffade dock några som hade haft vatten till armhålorna så det skiftar. Vi hade dock inga sådana vad. Ni kommer troligen ha gott om sällskap längs leden så det är bara att fråga. Håller med jmariana om att ni om ni har tid att avsluta/börja i skogar det många fantastiska vattenfall längs leden som skall vara oförglömmliga.
 
2 dagar kvar!

Om två (och en halv) dagar bär det iväg!
Börjar känna av rese-pirret lite smått nu..
Har läst allt ni skrivit men varit för lat för att svara :´)
Kanske återkommer efter resan och berättar hur allt gick.
So long
 
Bodde ett år i Reykjavík och kan bara hålla med alla som skrivit.

Bussar på Island är dyrt! Det bara är så....
Likaså att hyra bil....speciellt under turistsäsongen
Däremot kan ni lifta om ni inte har för mkt saker och inte är för många. Lätt att bli uppplockad.

Bussarna körs av BSI, www.bsi.is

Ska ni köra själv kolla på Färd og vedur för info om hur vägarna är, http://www.vegagerdin.is/umferd-og-faerd/faerd-og-astand/faerd-og-vedur/

Vädret nu i augusti är:
Sol, regn snö, hagel, sex dagars torka. Kort sagt förbered er för allt. Det kan snöa, men det kan också vara strålande solsken. Islänningarna själva "halvskämtar" när de säger - " Är du inte nöjd med vädret, vänta fem minuter. Som kallast kan det i august bli 2-3 minusgrader ngn gång om det blir skitväder men det kan också bli 17 grader varmt, och då är det varmt! Brukar själv säga att Island egentligen inte är så kallt (van vid iskalla och blöta skånska vintrar som jag är) men det blir aldrig varmt! Och ha vindtäta kläder, det blåser alltid!

Islänningar tycker jag är som skandinavier i stort. Lite reserverade i början, lika oss. Men en stort skillnad är att när vi skandinavier är sådär "lagom" så är de extrema...svårt att beskriva men när du mött några förstår du vad jag menar. Har själv många många historier om detta säregna men ack så intressanta folk.

Ta och lär er lite isländska, det uppskattas mycket, även om de flesta kan engelska och/eller ett skandinaviskt språk.

Stanna till i Reykjavik, gillar ni att festa är det ett toppenställe. Perlan ska besökas.
Om jag vore i era skor skulle jag koncentrera mig på Reykjavik och vandringen och kanske besöka Geysir. Du ser många andra vattenfall som är finare är Gullfoss. Blåa lagunen (Bláa Lónid) kan ni kanske besöka när ni åker hem. Ligga där ett tag innan ni sticker till flygplatsen.

För aller som är med i Intresseklubben som antecknar kan jag berätta att Reyjkavíkområdet inte är en stad utan hela fem stycken som växt samman. Alla kommunerna håller också ganska hårt på sin självständinghet.
För alla er som besökt stan kanske undrar varför all bebyggelse är så utspridd? Dert bero delvis på att vintersolen står så lågt. I många områden kan man inte bygga hus eftersom de skulle ligga i skugga under 1-3 månader under vinterhalvåret. Längst upp i nordväst finns en hel byar i fjordlandskapet. I vissa ser man inte solen på ett par månader och när solen väl orkar resa sig över bergen för att en kort stund lysa på byn så firas detta med "Sólkaffi".

Vill du ha mer info på internet rekomenderas leita.is, en isländsk sökmotor.

Bless og godan ferdum!
 
Förresten

En snabb fråga bara: någon som säkert vet om man får ha med sig t-sprit i bagaget? Ögnade igenom föreskrifterna på SAS hemsida, men de nämnde bara metanol (och t-röd är väl etanol om jag inte misstar mig...)? Det är ju så kinkigt med vad man får packa och inte numera, på gott och ont :/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Island2018 Island 2018 Trekking 4
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6
nomadliv 1-15 juni. Island vs. Norge? Specifika rekommendationer? Trekking 2
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
lavaform Vandringssällskap över Island 2015 Trekking 3
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
skyline Island Trekking 6
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
Vindskydd Island Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Petri Niemelä Island? Trekking 7
ChristianH Utrustning EBC + Island Peak april Trekking 7
anse Vandringsförslag på norra Island Trekking 0
skogsvakt vandring Island Landmannalaugar Trekking 2
m95mad Vandra på Island Trekking 1
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
kristina1986 tips för Island? Trekking 17
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
Ylvan Island Peak Trekking 2
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
pirelli Vandring genom Island Trekking 3
Silverfox Varma källor på Island Trekking 0
Silverfox Stug- & tältpriser på Island! Trekking 1
Silverfox Stugor på Island. Trekking 10
hansthomas Vandra genom Island? Trekking 5
Freud Hur är fisket på Island? Trekking 0
kvasse Vandra på Island Trekking 10
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Tristin ISLAND =) Trekking 2
Kukukuk Island,10 dagars vandring Trekking 0
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ERI Mera + Island Peak Trekking 4
fredric_verklig.se Island - Kungsleden (Landmannalaugur) Trekking 0
förlovning Vandra själv Landmannalaug Island Trekking 5
fredric_verklig.se Sovsäckstyp på Island? Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
fredric_verklig.se Vandring 13 dagar Island - Mat? Trekking 4
fredric_verklig.se Island i sommar... Trekking 14
Maffe Vandring på Island Trekking 7
filipito Island Trekking 2
Sterling island Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.