Vandra genom Island?

Syrran har nyligen åkt bil runt Island och när vi tittade på kort därifrån slog det mig att det nog vore en häftig grej att vandra genom landet, t ex nord till syd i mittre delen av landet, men då påstår hon att det inte ska vara möjligt. Iallafall väldigt svårt. Så nu undrar jag vad ni tror, skulle man klara en sådan grej utan alltförmycket specialutrustning och är det någon som redan gjort det här?(måste det väl vara va?)
 
Inte alls uppenbart att det är så störtenkelt, kunde ju t ex rinna en stor och farlig fors öst-väst utan broar som skulle gjort det mycket svårt..
Men tack för länken, ska lusläsa sidan hans!
 
Frågan är väl hur roligt det är att vandra rakt genom landet. Om jag inte förstått helt fel så är det en himla massa massa stenöken där...
 
Att vandra över Island är något jag starkt kan rekommendera!

Det hela beror ju förstås på vad man gillar. Gillar man djungel så är kanske inte en sten- och sandöken som Sprengisandur där tempen är mellan 0 och 10 grader mitt i sommarn med konstant vind något att rekommendera. Gillar man däremot horisonter som vidgar sinnet är det rena paradiset. ;)

Lite mer info kanske...

I juli behövde jag endast ta av mig kängorna vid ett vad (3 gånger med Laugavegur inräknat). Just det vattendraget hade kvicksandsbotten så det var kämpigt att hitta rätt utan att sjunka ner. Många jag mötte trodde att dom vadade över glaciärvatten - vilket de sällan gjorde (är bara ett vad över glaciärvatten på Laugavegur t.ex) - glaciäråar är betydligt kallare än de vanliga vattendragen (som är kalla nog). Nu sprang jag förstås över en glaciärå 3 gånger för att filma allt och förlorade nästan all känsel i fötterna efter en stund - men det är otroligt skönt att lyfta fötterna ur vattnet på andra sidan, då är det stekhett med bara fötter vid +5 grader.

I juni har man stora problem med snösmältning och många vattendrag kan vara farliga att vada över (speciellt om de innehåller sediment (brunt vatten) vilket ökar kraften - en islänning berättade om en fors som gick i knähöjd som drog med sig stora jeepar). Fråga lokalbefolkningen, speciellt guide:er, rutinerade stugvärdar, osv så vet de allt om lömska vattendrag, m.m.

De flesta höglandsvägar är många gånger avstängda hela juni (pga att tjälen går ur marken och bilar fastnar), detta gäller förstås inte fotgängare men betyder att man inte kommer att möta så många på höglandet om man nu skulle behöva hjälp, t.ex. Detta året var lite värre än vanligt - höglandsvägarna var snötäckta långt in i juni. Den "bästa tiden" (allt är ju relativt) skall vara från mitten av juli och hela augusti, senare än så skall det regna (mer än det redan gör under juli då det kan regna tillräckligt mycket). I juni är vattendragen större än vanligt och dom säger att man nästan får räkna med minusgrader, snö och regn på höglandet - ibland till och med samtidigt.

Är man van vid fjällen så får man räkna med lite annorlunda klimat. Mitt i sommarn kan man råka ut för snöstorm på knappt 1000 meters höjd. Det kan vara minusgrader och regn varvid regnet fryser till is ovanpå kläderna. Klimatet växlar så snabbt på Island att väderprognoserna sällan stämmer, speciellt inte på höglandet - där kan man lika gärna räkna med motsatsen (dom sa t.ex att det skulle komma en värmebölja och strålande sol, istället regnade det nästan hela den dagen och var under 10 grader, plus vind).

Sa jag att det blåser? Vinden är ganska jämn (inte många vindbyar som här) vilket gör att man blir nedkyld mycket fort när man stannar, även ifall man har GoreTex-plagg (Laugavegur verkar vara rätt så skyddad bland bergen däremot - något Sprengisandur inte är). Sen finns det ingen trädgräns att ta sig ner till för skydd heller.

Om man klär sig efter väderprognosen så kommer man garanterat att frysa. +7 grader på höglandet är som -7 hemma i Svedala tack vare vinden. Problemet är att vid -7 i Sverige brukar det sällan regna, speciellt inte horisontellt regn som letar sig in mellan Gore Tex-plaggen, rinner upp för armarna, ner för halsen, osv. En stugvärd jag intervjuade sa följande "om man räknar med att inte kunna hålla sig torr så kommer man att klara sig bra". Ylle innanför vattentätt andas-skalplagg och sovsäck med komforttemp på -5 va hans rekommendation (jag hade en -1 och frös ett par nätter), detta gäller förstås juli och augusti. Tältet måste förstås också palla en och annan bris, annars kommer man att vara ganska utsatt.

En upplevelse utöver det vanliga är det iaf! :)

Lite mer info om Island finns här...
http://www.outdoors.is/

/Michel
http://bushcraft.se/iceland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.