Isklättring nära Lofsdalen?

Hej. Tänkte spendera nyår i Lofsdalen. Finns det någon som känner till isklätterförhållandena i den trakten?

Isklättring runt Lofsdalen.

Jag jobbade där för några år sedan men kunde tyvärr inte hitta någon is i närheten av Lofsdalen.

Det finns ett litet isfall i Tännäs, annars har du Njupeskär och Klövsjö.

/Mårten

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Vattenfallssafari

Jag isklättrar inte och vet inget om vad som krävs för att få en schysst klätteryta.

Dock, för något år sedan under en vecka i Lofsdalen så bestämde vi oss för att åka på vattenfallssafari (vi hade skavsår på fötterna). Vi pratade helt enkelt med turistinformationen i Lofsdalen och Vemdalen för höra efter vad det fanns för vattenfall i trakterna.

Jag minns varken namn eller platser men jag minns att vi fick ihop två-tre vattenfall inom 7-8 mil från Lofsdalen (framför allt mot Vemdals-hållet om jag inte minns fel). Det blev en kanonutflykt, så min rekommendation är att göra som vi gjorde, åk på vattenfallssafari och kolla med turistinfon i Lofsdalen och Vemdalen först.

/Mille

Om du åker...

...till Tännäs så kan du också fortsätta till Funäsdalen, baksidan av Funäsberget där folk brukar klättra. Prata med Jon på Strapatser. Detta sagt utan att veta ett dyft om klättring.
/BAX

Is i Funäs.

Det är sant, jag glömde Funäsbergets baksida.
2 replängder, första repan 4+ eller 5- om jag inte minns fel.

/Mårten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips