Isar i Dalarna!

I morse var jag ute och gled runt ett par varv på en skogstjärn som är 600-700 m lång och 200 m bred. Isen var 4-6 cm tjock med ett mycket tunt lager snö/rimfrost på. Jämn och fin is.
Befinner du dig i Falun-Borlängetrakten i Dalarna, åk upp på lite högre höjd till en mellanstor sjö och kolla istjockleken.
Kom ihåg sällskap, isvett & säkerhetsutrustning!

Här finns isen!

Sjöarna lilla och stora Vällan utanför Falun erbjuder fullt åkbar, bitvis riktigt bra skridskois, som är omkring fem centimer tjock (5/11). Enstaka svaga partier finns vid uddar,inlopp och på några få grunda ställen där varmare vatten tränger upp.
Vet någon om Lönnvattensystemet öster om Falun är "skridskabelt" om uttrycket tillåts. Dessa tre sjöar är ganska höglänta och brukar frysa relativt tidigt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ösjön

Ösjön ligger blank som en spegel med drygt 5 cm tjock kärnis. Har inte hunnit ut själv utan bara mätt inne vid land men jag tror att hela frös på så gott som samtidigt (natten till i söndags). Igår kväll såg jag en ensam skridskoåkare med pannlampa helt ensam i komplett mörker, inte särskilt vettigt kanske...

ST

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips