iQueproblem med Garmin CN v9 i Schewitz och Österrike

Användare i dessa länder har rapporterat att City Navigator v9 non NT inte fungerar bra med iQue 3600. Programmet avstår från att använda de avgiftsbelagda motorvägarna för autorutt, trots att man inte bett om att det ska avstås från toll roads. Vidare fungerar ruttuträkningen mycket långsamt.

Det har visat sig att om man laddar ned både v8 och v9 för de berörda områdena till iQuens minneskort så fungerar det helt normalt. v6 fungerar inte.

med v8 och v9 är det v9 som visas på skärmen. Vilken ruttinfo som används är inte klarlagt, kanske en kombination. Användning av v8+v9 inom andra områden kan leda till problem. Utanför de båda länderna verkar v9 fungera bra.

rekommendation tills vidare är att ha v9 installerat på huvudkortet och så använda ett separat kort med v9+v8 för de båda länderna. Har man inget annat kort man man lägga till v8 kartor bara för de aktuella länderna.

Vad de ska göra som uppgraderat till v9 från en tidigare version 6 eller 7 ska göra är inte klart. Kommer Garmin att förse dem med en gratis v8 plus kod för deras iQue eller kommer de att ge ut en reviderad v9 - eller strunta i iQueanvändarna? Viss efterfrågan på hackad v8 kommer att uppstå.

iQue 3600a fungerar normalt med v9.
 
Jag har fått koder till mina iQue nu, så att jag kan stötta med information om detta till Garmin. Ska försöka övertyga dem om att de för skams skull måste lansera en uppdatering till iQue 3600 och 3200, som tycks vara de typer som berörs av problemet. Det verkar som om iQue 3600a och 3000 inte berörs.

Orsa kompani lovar inget bestämt, men jag förväntar mig en liten applåd om det kommer ett fix framöver! :)

Anders
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Åtminstone en HighFive, eftersom det är han som klagat.

Ska bli intressant att se om min enkla fix att ladda ned v9+v8 för CH och A håller. Kanske är det så att routingattributen för de avgiftsbelagda vägarna inte kan läsas av iQue 3600 men om alternativ finns i form av v8 så duger det. Konstigt att iQuen inte får spader vid routing på vanliga vägar i Schweiz när attributen finns i dubbel uppsättning.

Garmin lär väl inte berätta om hur detta kan fungera.
 
Däremot fick routing spader när jag aktiverade v8+v9 och valde en rutt från norra Tyskland mot Warzava. Polen finns ju i detaljnivå endast i v9. Men det problemet uppstod redan i Tyskland, rutten gjorde en vid sväng mot väster och skippade uppenbara vägar.

Då v8 avaktiverades blev ruttingen normal.

Har nu preparerat mitt normalkort för Europa. Lade bara in v8 tiles för CH och A jämte v9 för allt.

Det har varit tji att hitta några vägar som skiljer mellan v8 och v9 i Schewiz så jag kan inte garantera vilken karta det är som visas då båda är aktiva. För norra Tyskland vet jag att det är v9 för A1 har förlängts som motorväg.

Den akademiska frågan nu är huruvida autoruttning följer draw orde, dvs vilken karta som visas med prioritet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips