iPhone appar för friluftsliv

Det var många bra tips. Nu slapp jag leta igenom Apples 500.000 appar. Jo, jag vet att det kommer en ny iphone men med det begränsade erbjudandet får jag luren nästan gratis. Fram till nu har jag bara velat ha telefoner med riktiga knappar så det gör inget om det inte är senaste senaste.

Det viktigaste är nog väderomslag och koordinater. TPE är en trevlig foto-app som jag också tänker skaffa. Hoppas den funkar i Sverige.

Menar ni att iphone slukar mer batteri än en vanlig?

/Martin.

Du får först definiera vad du menar med en vanlig?
En iPhone eller en Androidlur får du ladda varje natt om du använder den normalt mycket.
Du kan inte ha extra batteri med till iPhone då det inbyggda inte är utbytbart, men du kan ha laddmoduler och bakstycken med extra batteri i.
Senast jag hade en "vanlig" mobil (liten skärm och knappar byggd av Ericsson) så laddade jag den en gång i veckan vare sig det behövdes eller ej.

clindh

Forumvärd
Är du ute efter Lantmäteriets terrängkartor så kika på ViewRanger, där man kan köpa önskade delar från ett rutnät. Det kostar en bra slant om man vill ha stora områden, men oftast rör man sig ju inte så långt. Det ingår ett antal poäng att köpa kartor för i priset när man köper app:en, räckte till en 10-15 rutor om jag minns rätt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns några riktigt bra appar för svampplockaren. Kommer dock inte ihåg deras namn. Testa dig fram. Detta kan vara en bra försäkring för att kolla upp när man är osäker, om du inte har en svampbok.

Ps:
Vet att det är lite OT (Out of Topic). Jag har själv en iPhone som jag köpte i sommar eftersom den tidigare förstördes genom att den hamnade i en sjö. Så nu är jag rädd att använda min nya ute i fält. Det finns betydligt bättre telefoner att använda vid friluftsliv. Även om jag inte riktigt gillade den jag prövade, så efter utvärderingen så skulle jag gärna ha behållit den. Just för att känns mig trygg ute i fält.

Använt viewranger en rid nu med kartor jag behövt som jag också laddar ner. Mycket praktiskt i komb med en "riktig" GPS förstås. En sådan vill jag alltid ha med mig. Lägger med en bild här hur der ser ut. ImageUploadedByTapatalk1380222451.199542.jpg

Tänkte just starta en tråd på det här ämnet men så hittade jag den här.

Det har snart gått ett år sedan sista svaret och med tanke på hur snabbt det rör sig i app-världen så kanske landskapet har förändrats sedan sist.

Några nya appar att tipsa om?
Gamla som inte längre uppdateras eller kanske blivit inaktuella?
Noterade att Fjällrävens och Naturkompaniets appar (som ju i princip är identiska) inte uppdaterats sedan 2011 vilket känns lite tråkigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips