Investera i tvåmanna- eller tremannatält?

Förstår ej problemet. Att köpa ett lite större tält än nuvarande behov och samtidigt täcka in framtida om ni blir fler....Jag använder själv som solotält ett som väger, håll i dig nu- 2,6kg. Räcker nätt och jämt om man är 2. Men på flertalet solovandringar råkat ut för rejält busväder med ösregn flera dagar och då har varenda dm2 använts för att torka kläder och annat. Är problemet de extra 0.3kg du måste släppa så ?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hade samma fråga som du har när jag för några år sedan stod inför tältköp. Ett Nallo med GT absid ville jag ha. Valde tillslut 3 pers. varianten av några orsaker. Dels är viktskillnaden ganska liten. Mer plats för två personer. Som skrivet tidigare även fördelar vid vintertältning. Har en ganska stor hund som kräver lite plats. Sen kom det även en Son inte så långt efter tältköpet och nu när vi är 2,5 personer + hund (i absiden) är storleken perfekt.

Sen gjorde jag så att jag via ebay hittade ett Terra Nova Laser competition 1 pers. tält till kanonpris som jag köpte och använder de gånger jag är själv. Ett otroligt litet och lätt tält som passar perfekt för mig när jag är själv. Kanske inte samma hållbarhet som HB, men är otroligt nöjd med det som komplement.

Svårt att få allt i ett tält :)

Hej.

Kul att höra att du planerar ett uteliv :)
Som många redan skrivit så beror valet av tält på så olika saker.

Själv använder jag ett HB Akto till mina solovandringar.
Det ger en gott om utrymme och väger endast 1.6 kg.

När jag har med mig min lilla 7-åring har jag ett HB Kaitum 3 med fullhöjd i båda ändar samt dubbla absider. Att spara 3 hekto för att välja ett 2-manstält är inget jag rekommenderar.
I Kaitum 3 finns plats sommartid för ytterligare en person om så behövs.
3-manstältet ger ofta även högre takhöjd vilket betyder mycket för mig.
Man kan även plocka ner halva innertältet för att temporärt skapa en STOOR absid om så behövs,

Båda tälten klarar rejält blåsväder på fjället utan att vara de absolut starkaste och därmed också de tyngre alternativen. Men de är tillräckliga för att även användas vintertid då även ventilationen är mycket goda i dessa två jämfört med rena sommartält.

Hoppas jag har tillfört något som hjälper dig i ditt beslut.

Trevlig sommar / Magnus

Tråden låter nästan som en kör så jag får väl instämma i kråksången;

Polaren och jag hade samma dilemma för ca 2månader sen. Våra solotält (HB Akto) gav oss bra med plats men att sitta i varsitt tält vid dåligt väder var inte det mest sociala. Nu använder jag mitt Akto på soloturer.

Vår lösning blev ännu ett kvalitativt tält, inköpt för att skänka oss trygghet och säkerhet under lång tid och ge oss mer plats; Hilleberg Nammatj med GT absid.

Vi valde till slut att ta ett 3-mannatält och du har fått svaren i tidigare inlägg. För 2 personer är det ren lyx med en liten ränna mellan mig och polaren att lägga kläder vid läggdags eller ha som bord för kortspel. Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att ligga 3 personer i tältet under en längre period.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips