Innerlakan i sovsäck

Tänkte sy mig ett innerlakan till min sovsäck för att undvika onödig tvätt, eventuellt även ett överdrag för att skydda utsidan. Hoppas att min Haglöfs Ultrapro 12 då även ska bli några grader varmare.

Kan man sy detta själv, någon som har tips på mönster eller form. Ska det vara mummie eller rakt?

Funderar också på om innerlakanet ska vara av bomull, syntet, fleece eller siden. Har sett alla varianter i handeln. Erfarenheter efterfrågas! Var hittar man tygerna billigt?

Tack på förhand

Pollan; sa:
Kan man sy detta själv, någon som har tips på mönster eller form. Ska det vara mummie eller rakt?

Jag är inte säker på vad mummie innebär, men jag gissar att det är den rundade formen (i motsats till helt rektangulärt) som många sovsäckar har? Det absolut enklaste måste hur som helst vara att sy raka kanter, och jag vet inte vilka nackdelarna skulle vara. Man måste ju köpa lika mycket tyg för tillverkningen, även om man klipper bort lite tygspill för mummieform. Det kanske är svårt att få till formen bra om man försöker sig på något avancerat, så jag skulle helt klart köra rakt som värsta skokartongen.

Appropå material: min morsa har siden och gillar det! ;)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mumieform blir såklart lättare, om man jagar gram.
Men samtidigt hindrar man ju rörelserna, särskilt i benen.
Man skulle kunna tänka sig en form som Fjällrävens Silhouette-sovsäckar; smalare vid fot och midja, bredare i knähöjd.

En smart detalj kan vara en slits uppifrån och ner till knähöjd, så att man lättare kommer i och kan ventilera. En ficka under huvudet för att stoppa in kläder till en kudde kan också vara bra.

Jag skulle satsa på siden som är väldigt lätt och väldigt skönt. Siden delar flera egenskaper med ull, som att det isolerar bra, värmer när det är fuktigt och är svårt att tutta eld på.
Jag har sovit i bara sidenlakan på vandrarhem. Perfekt reselakan, alltså.

Bomull är dumt eftersom det blir kallt och torkar långsamt om det blir blött. Fleece är tungt - smartare att köpa en tunn sovsäck och stoppa i den vanliga säcken om det är ökat temperatur du är ute efter.

Syntet funkar, men är tyngre och mindre komfortabelt än siden.

Tack för tipsen!

Jag ska alltså ha ett innerlakan av siden. Någon som vet var jag kan hitta det? Finns det i olika kvaliteter?

Då återstår bara frågan om överdraget på säcken. Tänkte avnvända det när jag sover i bivacker av olika slag.

Ska det vara av något slags tekniskt tyg, eller bomull, syntet? Någon som har form/mönster-tips?

Tack igen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips