Inlines med ledat spænne runt benet?

Jag ær en långfærdskridskoåkare som har tænkt att skaffa mig ett par inlines før att kunna træna på sommaren.
Många inlines før motion (tex Salomon TR MAG) har ett ledat spænne som fæster runt benet ovanfør fotleden. Man kan bøja foten framåt/bakåt men inte i sidled. Skon ær ganska mjuk så det ær spænnet som ger stabiliteten i sidled.
Detta ær annorlunda mot skridskor dær man har en hårdare sko och kan bøja fotleden i sidled.

Hur påverkar det åkningen att man inte kan bøja fotleden i sidled?
Det kan ju inte vara enbart positivt før elitåkare har inlines med låga skor. Dessutom vill jag ju træna upp styrkan i ben och fotled infør skridskoåkningen.
Vilken typ av inlines bør jag vælja?

Hejsan..

Jag har nyligen köpt ett par Salomon Vitesse och har efter några 3 mila turer ingenting att klaga på..
Stabiliteten i fotleden har känts bra, jag drar åt snörningen rätt hårt och det känns bra, och jag tycker enbart att skon ska vara som den är på Vitesse, den känns väldigt skön efter några mil, nu ska jag dock säga att jag inte har hållit på med Inlines mer än ett par år, har bara joggat förr, men då jag började med Inlines så upptäckte jag tjusningen med inlines, har bara hunnit med några turer på tio mil med 4-hjulingar men 5-hjulingarna får sitt elddop den 19 maj då jag åker från Gävle till Oslo, efter det kan jag säga mer exakt hur det kändes men hittils har jag inget att klaga på, hittade Vitesse i Gävle för 2500:-
Ett bra pris tyckte jag....

Hoppas du finner vad du söker..

Ha de.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips