Inköp av Thermarest

avslutad210712

Gäst
Köpte två ultralite men funderade på en sak. Om man bara öppnar ventilen tycker jag inte att underlaget blir nog uppblåst. Om man däremot hjälper till genom att blåsa upp lite själv så blir det bra. Vad jag då funderar på är om det finns någon risk för mögelbildning eftersom utandningsluften innehåller fukt eller är de antimögelbehandlade på insidan på något sätt? Eller skall man måsta släpa med sig en pumpj¤%&l också på fjället?

avslutad210712; sa:
Köpte två ultralite men funderade på en sak. Om man bara öppnar ventilen tycker jag inte att underlaget blir nog uppblåst. Om man däremot hjälper till genom att blåsa upp lite själv så blir det bra. Vad jag då funderar på är om det finns någon risk för mögelbildning eftersom utandningsluften innehåller fukt eller är de antimögelbehandlade på insidan på något sätt? Eller skall man måsta släpa med sig en pumpj¤%&l också på fjället?

Jag brukar blåsa upp mitt själv och det har fungerat bra i flera år. Har inte märkt nån antydan till mögel.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Liggunderlag blir mögelkultur

Min egna policy i uppblåsnings frågan är att det är helt ok att blåsa upp själv, med ett förbehåll: Att inte blåsa upp det i samband med att man ätit eller druckit. Kan tyckas självklart, men en tidigare klasskompis har lyckats med den bedriften. Vi kan säga som så att aldrig så har ett liggunderlag kännts mer levande...
Till saken hör också att han vid ett tillfälle strax efter mat in i Thermarest incidenten även lyckades stoppa in den med ventilen stängd.

/Jesper

Nytt thermarest

Hej!!
Har precis idag hämtat nya liggunderlag, thermarest prolite 4. De är 4 cm tjocka men väger bara 680 g och jag tror att de ersätter Guidelite. Själv köpte jag dem från the-outdoorshop.com i England där de var mycket billiga, ca 750 kr medan jag tror att de kostar kring 1100-1200 i sverige. Transporten var förvisso dyr, 450 kr men köper man två eller fler och något mera sparar man lätt in pengarna. Själv köpte jag fyra st.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips