ingen klättring för mig

Guest

Gäst
jag har fått haglunds syndrome. det betyder att jag inte kan ha vanliga skor på mig, utan öppna skor så att jag inte rör hälen och akilles senen.

ingen klättring för mig... alls! jag, som just köpte massor: slingor, locking carabiner, kryta och påse osv! jag måste sälja allt för att jag kan inte komma in i mina klätter skor!

vill du, eller känner du någon, köpa utrustning? jag har ALDRIG använt mina slingor och locking carabiner (fick inte!)

men men, vi ska vara positiva. ny år firandet kommer: just det... jag ska ha på mig en fin klänning och flip-flops..

:(

ring mig på 0705877612 om du är intresserad

Men vänta nu...

Är inte Haglunds syndrome ett annat namn för Akillesbursit?
Det är ju en vanlig åkomma bland alla slags idrottare och friluftsmänniskor, lika väl som bland människor i allmänhet.

Om du sköter den rätt och behandlar med värme och massage så går den troligen över på några veckor, och så småningom kan du använda klätterskorna igen.

Så gör inget drastiskt om du inte absolut vill sälja utrustningen i alla fall!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Guest

Gäst
Tack för informationen!!!
Det har gått flera veckor redan och jag måste nog till läkaren igen.

Nu ska jag håller foten varmt :)

Jag hoppas att det går över...

Begär att få remiss till en sjukgymnast! De är vana att behandla sådana här inflammationer och kan ge dig råd för hur du ska bli av med den.

Min dotter får just nu behandlig för samma problem, och hon blir så mycket bättre efter varje besök hos sjukgymnasten att hon kan träna och tävla som vanligt, med längdskidskor på fötterna! Och med sjukgymnastens tillåtelse, ska jag kanske tillägga!

Rörelse och belastning är i sig inte farligt, tvärtom påskyndar det antagligen läkningen - men det är extra viktigt att stretcha hälsenan före och efter varje pass!

Det första du ska göra, om du inte redan har det, är att skaffa ett skoinlägg (finns bland annat i sportaffärer) som höjer hälen några milimeter - och alltid använda det!

Du bör ha en sko som täcker hälen så att den hålls varm, men den ska vara mjuk så att den inte klämmer på den inflammerade slemsäcken.

En annan bra grej är att klippa till en ca 5x5 cm skumplastbit (5-10 mm tjock) och göra ett hål på ett par cm i diameter mitt i den. Hålet lägger du över stället du har mest ont (= slemsäcken) när du har skor på dig. Då skyddas den från beröring av skon.

Lyckat till och hoppas du snart kan klättra igen!
[Ändrat av KebneKajsa 2004-12-25 kl 18:21]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips