Vandinrgskängor - ont i hälen

Har tänkt börja vandra så köpte mig ett par fina skor i höstas, Meindl Matrei GTX.
Var ute och prövade några timmar x 2 tillfällen, fick ont i hälen. Antagligen inflammation i slemsäckskudden. Fick vila flera månader o bara använda mjuka sneakers för att det skulle bli bra. Fick en utvuxen benknöl, känt som haglunds syndrom.

Nu har det vart dags att pröva igen. Springa funkar jättebra, alltså med sneakers.

Men dem här kängorna funkar inte så bra. När det kommer till uppförsbackar där skon bänds ut så lägger sig hälkappan mot hälbenet o trycker, gör ont. Bara prövat lite nu och inte vart ute ordentligt men känner att det inte kommer funka.

Någon som haft samma problem ?

Prövade ett par Hanwag Alaska GTX häromdan, Där kändes det inte alls på samma sätt, däremot kändes det lite löst runt hälen i dessa, hälen släpper upp 2-3 centimeter i steg. Tänker att det inte spelar så stor roll men så är jag oerfaren vandrare, är det viktigt med en sko som verkligen sitter åt runt hälen ?

Någon som stött på problemet med ömmande häl på det här sättet?
Är det bara Meindl sättet som inte funkar för just mig ?

Ska till ortoped nästa vecka men tänkte höra mig för här innan.
 
När du går plattas foten ut i mellanfoten och tåändan. Efter några timmars promenad börjar även lederna att svullna d v s foten blir längre. D v s du skall ha dina två fingrar utrymme bakom foten utan att tårna tar i annars är skon för kort, med rätt sockkombination på, minst 2.
Det enda stället där din fot kan sitta stilla i skon och behöver göra det är mellan vristen och hälen.
Uppenbart passade inte din fot i dina nya kängor. Det är tyvärr inte alls ovanligt att foten får försöka anpassa sig och det slutar oftast bara med blåsor och brännskador men i olyckliga fall som ditt med långvariga problem.
Lösningen är enkel sälj kängorna och hitta ett par som känns behagliga även efter 25 km i terrängen.
Givetvis skall du gå till din ortoped och lyssna noga på denne. Gåträna kan du göra i mjuka lågskor på torra stigar och mjuka vägkanter.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.