Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise?
Undrar om man får någon info innan man ska gå upp 3-4 pers själva på den västra sidan!?
Ex. Om vädret är lämpligt, hur det är närmare toppen (is) och andra tips?
Det finns en tältavgift om man tältar i anslutning till STFs stugor och fjällstationer, pris syns på stfs hemsida (Ca en hundring per natt?).
Och då får du mycket riktigt rätt att tälta i närheten av stationen och samtidigt får tillgång till ett annex där du kan laga mat (dock utan rinnande vatten, på i princip alla ställen), just på kebnekaise fjällstation har dom en grymt fin bastu och ni har ju tillgång till både den och duschar och toaletter, plus en restaurang att äta i och så vidare och så vidare..
Och vill man inte betala för den servicen så tycker jag att man borde tälta någon helt annan stans och leva utan den, finns hur mycket plats som helst i fjällen.
Edit: Avgiften heter Serviceavgift, gäller i 24 timmar och kostar 90/130 kr för en vuxen somamren 2011, medlem resp icket medlem. barn under 15 gratis för medlemmar, 60 för icket medlem.
Edit2: Om du fryser på natten och känner dig tvungen att gå in och värma dig så visst kan du göra det, men ska du sova där får du med all säkerhet investera i ett rum för natten.
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
3 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...