Inflammation, är det bra eller dåligt?

Hej hej!


Naturligtvis är inflammation i leder inget positivt i sig, eftersom det indikerar överbelastning eller andra problem.

MEN... jag har svårt att hitta entydig information om hur man ska hantera led-inflammationen när man väl fått den.

Jag började med klättring för några månader sen, och får periodvis svullna, stela och onda fingerleder. Speciellt på morgonen märker jag av det.


Det jag undrar specifikt är: Ska man låta inflammationen vara några dagar när man väl fått den? Alltså vänta med behandling i form av värme/kyla och anti-inflammatoriska? Eller ska man försöka få ner inflammationen så fort som möjligt?

Jag läste någonstans att inflammationen i sig triggar framtida läkningsprocesser... men på vissa ställen läser jag att man ska försöka få bort inflammationen så fort som möjligt, för att den är "skadlig".


Blir osäker hur jag ska hantera det hela. Tycker det är mycket roligt med klättring, så det vore extremt tråkigt att behöva sluta med den innan jag egentligen vill, om ledbesvären skulle bli värre och utvecklas till artros eller så. Kan tillägga att jag är 29 år gammal och i bra form i övrigt.
 
Käka piller!

Är mitt råd efter mina erfarenheter. Inflammationer kan "bita sig fast", så bäst är att få bort dem så snart som möjligt. Så säger alla läkare jag hört. Jag har bara positiva erfarenheter av att käka diklofenak (receptbelagd). Gå till en läkare.

/Lars
 
inflammationsdämpande tabletter kan ju vara bra men om du får mycket problem med fingerleder så kanske du ska fundéra på varför, kanske du borde ta de lite lugnare nu i början till kroppen vant sig. grundträna helt enkelt, undvik att ryckak å slita och maxbelasta inte så mycket. se till att du är varm i kroppen innan du går på hårt. du har många år på dig att bli så bra som du vill bli, pajja dig inte med onödiga skador.
 
Bara för att voltaren är receptfritt så ska man inte äta det hursomhelst. Det är inte bra i längden och framförallt med åldern då genomblödningen blir sämre kan svårläkta inflammationer behandlas bättre med andra metoder.
Det finns många andra behandlingar och sen förebyggande träning. Men ta hand om inflammationen direkt. Även behandling kan reta skadan och en inflammation måste behandlas med jämna mellanrum ovh vila däremellan så går det över.
 
en liten parantes bara, diklofenak den verksamma substansen i Voltaren, som inte längre är receptbelagt...

Jupp, det stämmer. Diklofenak finns oxå receptfritt, men styrkan är mycket svagare och så är den dyrare... så jag tror det blir billigare och bättre att gå till doktorn.

Men sedan är det nog inte helt lätt det där med läkemedel; det är inte bara styrkan (mängden "aktiv substans") som skiljer, utan även inblandingen av andra delar ("bärare") kan skilja. Lite olika recept om jag fattat det rätt. Så det är inte bara att köpa receptfritt och öka dosen... men vad vet jag...
 
Inflammation

kan trigga sårläkning och sårläkning är bra. Belastning bygger om skelett och gör senor mm starkare med tiden.

Diklofenak/Voltaren tar inte bort sårläkning samt skelett och senförstärkning etc och biverkningarna av diklofenak är visserligen omfattande men beror inte vad jag förstår på brist på inflammation.

Om diklofenak kan betraktas som dopning har diskuterats. Antar att du borde träna styrkan av fingermuskler och senor och leder snarare än att käka Diklofenak och andra liknande medel. Jag skickar frågan vidare till min gamle bekant tidigare elitklättraren numera professor på Läkemedelsverket.

Thure
 
Hm, nej mediciner behöver faktiskt inte vara det bästa alternativet eller dess biverkningar.
Tänk på att senor behöver mer tillvänjning än muskler när det gäller belastning och försök undvika ensidighet. Belastning är ju bra men dom förändringar som sker i senvävnaden vid inflammation kan göra den kronisk om det blir återkommande, sk tendinos.
 
Svar från Läkemedelsverket

Lägger in ett mail:

Hej!
Det var väl klokt inlägg du gjorde. Min enda reflektion (som jag alltid gör i sådana här sammanhang) är att om man tar antiinflammatoriska läkemedel som dämpar inflammationssymptom (=varningssignal) så bör man inte fortsätta med den aktivitet som utlöste inflammationen (ensidig träning) så länge som man tar läkemedlet för då kan det bli etter värre. Detta kanske är en gammal ”rörmockarteori” men jag tror att det oftast stämmer. Om du håller med så kanske du kan lägga in den kommentaren i tråden (jag orkade inte skaffa mej tillträde).
Hälsningar
Jan

Jan Liliemark
Professor
Medical Products Agency
SE-751 03 Uppsala
Sweden


Thure
 
Precis samma sits

Tränat länge, men klättring bara 2 månader... och musarmsvärken= inflammation kom nästan direkt. Har haft musarm tidigare.

Kör Ibuprofen nu, men det kanske är lika bra att gå till doc?

Vart lite trött på det hela idag eftersom den kanske bara smärtar 2 av 10 på en skala från sköt till djävulskt. Så jag gick till gymmet nu efter två veckors vila och körde precis som vanligt med biceps och tricepsträningen.

Gör ju absolut inte ont när jag belastar... bara när jag tar det lugnt.
 
Tack för bra svar.
Blev förvirrad av alla Voltaren-sorter, så jag grävde lite... sammanfattning som jag förstår det:

Voltaren, enterotablett, fördröjd lösning (skonsammare mot magen)
25 mg - receptbelagd
50 mg - receptbelagd
100 mg - receptbelagd

Voltaren T, snabb lösning i mage/tarm
25 mg - receptfri
50 mg - receptbelagd
100 mg - receptbelagd

Voltaren, stolpiller:
25 mg - receptbelagd
50 mg - receptbelagd
100 mg - receptbelagd

Voltaren, injektionsvätska:
25 mg - receptbelagd


Alla har exakt samma verksamma substans - diklofenak, enligt FASS.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.