Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist?

Ansträngningshuvudvärk, urk. Men vad är det, egentligen? Kanske inte ens rätt begrepp?

Känns för egen del som det har ett tydligt samband med kombinationen "otränad" och "plötsligt intensiv träning", kommer smygande någon timme efter träningen och kan sen hålla i sig timmar, uppemot ett dygn. Ont i huvudet (migränliknande? (har aldrig haft migrän tror jag)) och illamående, med baksmälleliknande känsla dagen efter. Problemet försvinner oftast efter 3-4-5 träningar av samma sort, det är ju också intressant.

Kan vätskebrist uppstå efter så kort aktivitet som en timme? Även om man tyckte att man drack under tiden? Har råkat ut för detta även vid längre aktiviteter som heldagsvandring, även bastu/romerskt bad. (Har läst den pågående tråden om salt-/vätskebrist, och kollat en del gamla trådar också, men jag hittar inte riktigt mina svar.)

Rent fysiologiskt:
Vad är det som gör att det gör så "#¤% ont i huvudet?
Och varför tar återhämtningen såpass lång tid?
 
Kan mycket väl vara migrän. Köp ett paket migränspecifika värktabletter (sådana som har den verksamma substansen sumatriptan) och ta en tablett nästa gång du känner "träningshuvuvärken" komma. Hjälper tabletten är det migrän. Hjälper den inte är det något annat.

Vad migrän beror på (om det nu är migrän) vet man inte säkert. Men man tror att värken beror på att vissa blodkärl utvidgar sig. Sumatriptan drar ihop blodkärlen och det hjälper väldigt väl mot migrän.
 
Det råder delade meningar om huruvida man kan "ta reda på om det är migrän" genom att försöka bota det med Sumatriptan/motsv. Men försöka kan du naturligtvis. Annars är ju standardbehandling av migrän för de med mild-måttlig huvudvärk (svår migrän uppges ju vara rent förj*lig, dvs man blir illamående och kräks, stänger in sig i ett mörkt, svalt, tyst rum och alla ljus, ljud etc uppfattas som rena tortyren) acetylsalicylsyra (ASA) 0,5-1g eller NSAID (t ex Naproxen 250-750mg i tablettform). Triptaner kan ge rätt mycket biverkningar, och kostar en hel del pengar.

Spänningshuvudvärk, hur konstigt det än kan låta, är ju ett slaskbegrepp för all huvudvärk som inte uppenbart hör ihop med någon sjukdom (t ex migrän), och som typiskt utlöses av anspänning (psykisk (stress på jobbet) el fysisk (obekväm arbetsställning, löpning)), vätskebrist, starkt solljus eller stressande ljud/motsv. Det är inte heller helt ovanligt med blandformer, där spänningshuvudvärk övergår i migränattacker och vice versa.

Just migränhuvudvärk är ofta pulserande och ensidig, håller i sig i flera timmar, är förenad med illamående (man vill absolut inte röra sig och anstränga sig, vissa kräks) och gör att man är "låg" (tung i huvudet, sover länge) efteråt, lite baksmälleaktigt. De flesta har någon sorts besvär timmarna-dygnet innan (lättirriterad, lätt överaktiv el motsv), och vissa har synfenomen timmen innan migränattacken (ljusblixtar t ex, men även andra besvär förekommer).

Fysisk aktivitet, varma/kalla bad mm kan ju typiskt utlösa en spänningshuvudvärkattack. Sen kan man få en migränpålagring. Det du beskriver med "...hålla i sig timmar, uppemot ett dygn. Ont i huvudet (...) och illamående, med baksmälleliknande känsla dagen efter" låter ju lite misstänkt på just migrän. Har för mig att 20-30% av kvinnor "har migrän", men att det kan variera mycket mellan hur ofta man har anfall och vad som utlöser dem.

Har du några nära släktingar med migrän?
 
en tanke bara, hur är det med nackmusklerna... spända, korta,ömma? Huvudställningen i träningen, hur är det med den? Vid vandring går man ofta lätt framböjd med kroppen och måste kika upp med huvudet när man vill se framåt. Vid spinnig och cykling samma sak. Vid kampsportsträning där man tränar fall och rullningar går man ofta över nacken i olika riktningar. Har man problem med övre nackleden kan det ge precis det du beskriver. Eftersom du koppplar det direkt till aktivitet eller ställning (badet) kan nacklederna var en förklaring som ger huvudvärk sekundärt. Jag får liknande skit när jag sitter framför tv:n för länge...

Roland
 
Nu börjar det bli intressant, tack för svar med olika riktningar! Jag hittar en del bra ledtrådar. Känns som en "intressant" mix av flera olyckliga faktorer som samverkar. "Spänningshuvudvärksattack med migränpålagring", urk!

Fredagens elände var efter ett pass innebandy, där jag fick en liten sträckning i nacken och så springer man ju lite halvkrokig. Och med periodvis väldigt hög puls efter ruscher. Japp, jag får samma problem vid spinning också.
Och ja, syrran har migrän ibland, men jag har i princip aldrig ens ont i huvudet, utom ibland efter såna här träningsrelaterade aktiviteter.

Hur funkar det med att det oftast blir mindre besvär när man är i bättre kondition?
 
Bättre kondition=bättre funktion oftast.
Muskler som är mer på allerten och mer spänstiga. Nervsystemet är mer taggat och "med på spelet", kan bättre organisera kroppens alla delar på ett sådant sätt att man minskar risken för skador. Bättre blodföde generellt vilket ger ökad syresättning samt effektivare "rengörning" av det förbrukade i cellerna. Lederna välsmorda och ledbanden igång... Immunsystemet igång och avdammat. Listan kan göras lång. M a o raka motsatsen som vid dålig kondition.

Roland
 
Ja, det verkar ju egentligen inte konstigt att en ovan aktivitet som dessutom ger förhållandevis högre ansträngningsgrad (om man är vältränad i en viss idrott upplever man ju ansträngningen som just mindre ansträngande) ökar "spänningen", oavsett om det handlar om fysisk eller psykisk sådan. Vilken nivå det sen sitter på kan man väl bara spekulera i.
 
Lika långa ben

Summering:
Blev en liten huvudvärksrest samt stelhet i nacke/rygg som inte riktigt gett med sig 4 dagar senare.

Testade en snabblösning: en massage på träningscentrat bredvid jobbet, men när man betalat och ligger redo att knådas vill man inte riktigt höra massören säga "jag gör det här bara 4 ggr/veckan, resten av tiden jobbar jag i restaurangbranschen"... Såklart kan folk vara duktiga även om de inte är proffs, men den massagen var mer mys-skön än verksam.

Plan B, som borde varit plan A (ytterligare 400 kr): kiropraktorn! En översyn av rygg och nacke, en del knakande, och ta-daa: plötsligt har jag lika långa ben igen! Det hade iofs inte varit något jag känt av innan, att jag hade låsningar, men skönt att bli av med dem. Studsade ut därifrån med lätta steg och en skön känsla i kroppen, var nog en hel del skrivbords-spänningar som satt gömda i ryggen.

Dessutom ska jag försöka tänka mer på arbetsställning på jobbet, pausgympa, och skydda nacken från drag bättre när jag cyklar och det nu är lite extra kallt. Många bäckar små.
 
Jag har haft precis samma huvudvärk som Du beskriver efter intensiv träning,
Detta har gjort att jag fegat lite att ta i lite extra vilket naturligtvis inte gör underverk för konditionen.

Blev själv rädd för en begynnande hjärnblödning eller så.
 
Komplicerat

kan det bli med alla råd till höger och vänster. Vid långvarig träning kan faktiskt också övervätskning vattenintoxikation ge svåra besvär. Var en artikel om detta i Läkartidningen. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9581

Men med det som framkommit i tråden så misstänker jag i första hand spänningshuvudvärk. På många FoS pass gör man som avslutning avslappningsövningar och stretching av hals och nackmuskler. Kanske skulle hjälpa dig.

Thure
 
Jag har också tampats med huvudvärk av olika slag. Men i mitt fall är det nog ganska säker migrän. Fast jag undrar om det alltid kan skyllas på migränen. Ibland har jag huvudvärk som sitter i upp till två veckor...inte dundrande hela tiden...men lite tryckande känsla som man känner av. Ibland sätter det sig bakom (högra) ögat och trycker rejält...känns inte så trevligt.
Men när jag får migrän så brukar synen påverkas, flimmer och vid några tillfällen partiellt synbortfall..eller tunnelseende. Jag har helt ovetenskapligt satt det i samband med anspänningar i kroppen...särskilt i käkarna, dåligt med sömn, dåligt med drick och dåligt med näring. Min migrän brukar försvinna efter mat, dryck och vila. Men den andra huvudvärken jag får när det sitter i länge är lite skummare...jag brukar då vätska upp rejält...för att utesluta vätskebrist...därtill försöker jag sova ordentligt...men det verkar inte hjälpa. Huvudvärkstabletter funkar inte heller...kanske att dom hjälper mig att slappna av när jag ska sova, men det är allt...

När jag får huvudvärk brukar jag dock börja med att dricka rejält samt massera käkarna och tinningarna, möjligen nacken och ansiktet också...detta kan man göra själv. Funkar inte det försöker jag äta något och drick mer. när det sen är dags för sömn tar jag kanske en huvudvärkstablett för att kunna somna...om det gör mycket ont så att jag har svårt att slappna av.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.