Jogga innan frukost. Hittar både bra och dåligt

Hejsan..

Har upptäckt att jag springer som bäst innan frukost. Tycker faktiskt jag märker en rätt stor skillnad jämfört med om jag har ätit frukost och väntat någon timme eller så. Det går betydligt lättare och jag orkar längre om jag springer innan frukost. En halv banan eller något liknande kan jag ta innan jag beger mig ut och kanske ett glas mjölk eller vatten annars vill jag inte ha något.. Jag är ingen bra springare och springer inte så långt. Idag klarade jag 6,3 km för andra gången plus ett par kilometers cykling vilket väl knappt räknas så det är ju inte flera mil det handlar om även om jag har en mil som ett mål att klara någon gång.

Dock så har jag sökt lite på detta med att träna och springa innan frukost. En del hävdar att det inte alls är nyttigt utan man ska max ta en liten promenad andra säger att de mår bäst av att springa ett par mil innan frukost och båda sidorna verkar också kunna visa olika forskningsrapporter och artiklar hit och dit om att de har rätt...

Så vad säger ni ? Är det skadligt eller bra att springa innan frukost och varför ? Jag vet själv inte varför jag springer bättre, eller mindre dåligt, innan frukost men jag gör det i alla fall och tycker själv jag mår bättre hela dagen sen. Men det kanske bryter ned muskler på något felaktigt sätt eller vad som nu kan ske så kanske man ändå ska vänja sig vid något annat ?

mvh // Johannes
 
Spring gärna innan frukost. Det är ingen fara att du på något sätt tappar muskelmassa då du har goda glykogenförråd i musklerna sedan dagen innan. Den löpning du ägnar dig åt är inte heller speciellt energikrävande och sliter inte på något sätt. Se bara till att äta efter träningen, även om detta inte är hemskt nödvändigt vid den typen av träning.

Mår du bra av löpning innan frukost är det då du ska lägga din träning. Pratet om att max ta en promenad innan frukosten kommer ifrån att man vill maximera fettförbränningen vilket man då skulle göra med promenader (fel) och i och med att man går innan matintag så skulle man bli av med mer fett (också fel).
 
Jag tror det är väldigt individuellt. Själv orkar jag springa max 2 km innan frukost innan jag blir helt slut. På eftermiddagen har jag inga problem att springa 10-15 km.

Någon som vet vad det beror på? Ska man äta mycket fibrer innan man lägger sig?
 
Jag läste en gång en rekommendation som i princip gick ut på att är du ung så är det okej att springa innan frukost, men är du till åren kommen så bör du vara försiktigare. Det har helt enkelt med mängden ledvätska att göra. När man är äldre tar det längre tid att få igång lederna och därför bör man vänta några timmar innan går ut och springer.

Nu vet jag inte om du har så mycket glädje av denna information, men ändå.

Mvh /Joel
 
Alla brukar vinna på en rejäl uppmjukning och senare uppvärmning före själva löppasset. Alla är väl med på att varva ner efteråt samt stretcha. Se bara till att hålla väteskenivån på rätt nivå!
 
Tror det är väldigt individuellt.
Jag springer gärna före frukost eller någon timme efter intag av mat. Min fru klarar knappt av 10 minuter om hon inte väntar minst 2 timmar efter att ha ätit. Min frus bror kan absolut inte springa före frukost - han måste ha ätit något innan löpturen. Alla är olika.
Vi springer allt från 5-15km.
Det enda vi håller hårt på är att äta något inom 1 timme efter avslutat pass.
Hörde på radio för ett tag sedan att vill man förbränna mycket skall man ta en kopp kaffe och sedan gå en rask promenad innan frukost.
Har dock inget behov av att förbränna något fett, så jag vet inte om det fungerar. Jag springer för avkopplingen och välmåendets skull.

Lycka till med milen! Den fixar du säkert alldeles strax om du redan är över 5km :)
 
Det med att ta en kopp kaffe och promenera innan frukosten kommer att öka fettförbränningen under det passet men det påverkar inte den totala fettförbränningen över dygnet. Och kaffet gör nog varken från eller till där. Koffein i all ära men det krävs mer än kaffekoppens innehåll.

Kroppen är mycket bra på att balansera energisubstrat för att i slutändan vara så effektiv som möjligt. Intensiteten kommer att avgöra för stunden men över dygnet är det svårare att påverka.
 
Stort tack för alla era svar, då kan jag köra på som jag gör och det som fungerar bäst :)

Verkar vara som ni skriver också mycket individuellt..

mvh // Johannes
 
Visst är det så. Men ibland kan det ju gå en längre tid innan kroppen säger ifrån om man gör fel och då är det ju enklare att göra rätt från början :)

mvh // Johannes
 
Jag håller med brukar också bara ta en bit banan sen ut i spåret. Med mat i magen så lär man vänta mer än en timme.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
permanne Jogga ner? Träning och hälsa 3
masjisvpt Övningar innan skidsemestern Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.