Infällbar syhörna för den trångbodde tältmakaren !

Sågade, borrade slipade den här syhörnan som går att fälla in mot väggen i ett hörn på ett rum.

Det tog ca 3 timmar, men det kanske syns på de ologiska måtten på vissa bitar....

Men hur som helst, den tar liten plats, det är ju ofta så att man tar fram maskinen o syr några dagar, ofta på köksbordet, det brukar irritera ens partner efter en vecka med tygbitar, nålar och sytrådsbitar flygande runt maten på bordet...

Nu råkade jag ha två maskiner, men det är ju tillräckligt med en, då kan man göra syhörnan ännu kortare, mindre.

Den ena maskinen syr ärmar o byxben lättare, den andra stora tygsjok som ligger platt mot underlaget.

Materialet är sådana där "snickarskivor" som man kan göra allt möjligt av, kommer inte ihåg vad det kostar stycket, men de är billiga.

Jag har både limmat o skruvat för att det ska vara stadigt, jag ska sätta filtfötter under den utfällbara delen så att golvet inte tar skada.

Obs !, man måste limma skruva dit träbitar längsmed bänkskivan så att inte hela skiten brakar i hop till frugans, barnens, partnerns belåtenhet....OBS !, glöm ej....

När syhörnan är utfälld så tänkte jag mig en skiva som tyget kan hamna på när jag syr vartefter, den kan vara lös med två ben i ena änden och två tre hakar som man sätter skivan i, den har jag inte gjort ännu, jag vet inte om det behövs men jag tror det kan vara bra istället för att det man sytt åker ner på golvet.

Bulten + vingmuttern bör vara kraftig modell med stora planbrickor så att det blir stadigt när man drar åt.

Ursäkta den hemska färgen på väggen i mitt nya hobbyrum, men det var den jag hade hemma i garaget...:(

Bilagor

• syhörna.jpg
    syhörna.jpg
    37.9 KB · Visningar: 696
  • SANY1398.jpg
    SANY1398.jpg
    44.2 KB · Visningar: 746
  • SANY1397.jpg
    SANY1397.jpg
    31.9 KB · Visningar: 746
Snyggt jobbat!

Det enda jag möjligen saknar är den dammsäkra skyddskåpan som gör att man slipper se maskiner och annat bröte när man inte behöver jobba med dem.

Vänligen/Dag

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg