"Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"?

Jag har en gammal jacka som består av ett lager nylonväv, med lite mesh-väv som foder kring kroppen och överarmarna. I dagsläget skyddar den bra mot vind och duggregn, men en timme i kraftigt regn så blir man blöt. Den är lätt och smidig, så jag skulle vilja att den blev ordentligt regntät, så att man kan vandra en hel dag i ösregn utan att regnet tränger in. Jag inser att "andningsförmågan" kommer att bli lidande.

Min högt ärade moder, vars erfarenhet av impregneringsmedel är vida större än min egen, säger att vanligt impregneringsmedel antagligen inte kommer göra jackan ordentligt regntät.

Jag har sett att vissa (t.ex. Öhrnell på sitt tält) tätar sömmar med något som kallas "våtrumssilikon". Är det något som man skulle kunna använda för att täta en hel jacka? Finns det några andra lösningar?

Och, ja, jag inser att ett helt tätt plagg inte heller släpper ut fukt. Men prio 1 är att inget regn kommer in genom väven, sen får det bli som det blir med "andningen".

"Våtrumssilikon" finns i en mängd olika kvaliteter.
Det Du är ute efter är egentligen en liknande produkt men utan de fyllmedel som "våtrumssilikon" har. De fogtätningar som många tälttilverkare har är av en annan typ men fungerar på samma sätt.
En sådan skulle man kunna lägga på en spray för at täcka en jacka, tält, kapell t.ex.

Finns intresse så kör jag upp 1000 st :)
Vad får den kosta?!

/Peter

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips