Ilägg för paddling till Ängsö nationalpark

Jag söker tips på iläggsplats med P-plats för bilen någorlunda nära Ängsö nationalpark.

På denna sida:
https://overpass-turbo.eu/

ta bort all text till vänster, och ersätt med följande genom att klistra in:

Källkod:
[out:json][timeout:25];
(
  node["amenity"="parking"]({{bbox}});
  way["amenity"="parking"]({{bbox}});
  relation["amenity"="parking"]({{bbox}});
);
out body;
>;
out skel qt;

ALTERNATIVT (för att söka endast på ställen där parkering samt båtramp finns:

Källkod:
[out:json][timeout:25];

// Define the search area
{{geocodeArea:Sweden}}->.searchArea;

// Find slipways within the search area
(
  node["leisure"="slipway"](area.searchArea);
  way["leisure"="slipway"](area.searchArea);
  relation["leisure"="slipway"](area.searchArea);
)->.slipways;

// Find parking areas within 100 meters of slipways
(
  node["amenity"="parking"](around.slipways:100);
  way["amenity"="parking"](around.slipways:100);
  relation["amenity"="parking"](around.slipways:100);
);

out body;
>;
out skel qt;

Zooma till ett område runt Ängsö, så att fastlandet är synligt. Därefter, klicka uppe till höger på "Run". Notera att dessa inkluderar alla parkeringsutrymmen och inte är någon garanti på hur länge man som längst får stå parkerad, men detta gör det iaf. lättare att göra egen research.

Jag ser ingen parkeringskyltning som reglerar tid vid Morabadet. Där lär det väl dessutom vara lågsäsong så här års.

Som alltid är kartan inte verkligheten och jag kan inte garantera att kartinfon jag läst stämmer med verkligheten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fick inte detta att fungera initialt men sedan gick det. Tack för det intressanta tipset.

Lantmäteriets flygbilder ger lite info och kan vara användbart där det inte finns så officiella parkeringar.

Thure

ängsö p.JPG
flygb ängsö.JPG

Gärdsnäs Småbåtshamn verkar vara privat så där får man inte stå:

Vid Mora badet funkar det bra att lägga i under icke badsäsong.

Finns en annan kommunal badplats på Solö, med lagom dagstursavstånd till Ängsö. När det bara står en P-skylt är det väl 24h parkering?

Tack! Parkeringen vid Gärdsnäs hade vägbom på Min karta, så den hade jag skippat. Jag siktar på de 2 baden. Hittade ytterligare ett bad vid Bergshamra att ta till, om de 2 andra inte funkar.

Morabadet funkade bra för ilägg och parkering. Dock relativt liten P-yta. Enligt uppgift är det fler P-platser vid badet på/vid Solö.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips