Ilägg för paddling till Ängsö nationalpark

Jag söker tips på iläggsplats med P-plats för bilen någorlunda nära Ängsö nationalpark.

På denna sida:
https://overpass-turbo.eu/

ta bort all text till vänster, och ersätt med följande genom att klistra in:

Källkod:
[out:json][timeout:25];
(
  node["amenity"="parking"]({{bbox}});
  way["amenity"="parking"]({{bbox}});
  relation["amenity"="parking"]({{bbox}});
);
out body;
>;
out skel qt;

ALTERNATIVT (för att söka endast på ställen där parkering samt båtramp finns:

Källkod:
[out:json][timeout:25];

// Define the search area
{{geocodeArea:Sweden}}->.searchArea;

// Find slipways within the search area
(
  node["leisure"="slipway"](area.searchArea);
  way["leisure"="slipway"](area.searchArea);
  relation["leisure"="slipway"](area.searchArea);
)->.slipways;

// Find parking areas within 100 meters of slipways
(
  node["amenity"="parking"](around.slipways:100);
  way["amenity"="parking"](around.slipways:100);
  relation["amenity"="parking"](around.slipways:100);
);

out body;
>;
out skel qt;

Zooma till ett område runt Ängsö, så att fastlandet är synligt. Därefter, klicka uppe till höger på "Run". Notera att dessa inkluderar alla parkeringsutrymmen och inte är någon garanti på hur länge man som längst får stå parkerad, men detta gör det iaf. lättare att göra egen research.

Jag ser ingen parkeringskyltning som reglerar tid vid Morabadet. Där lär det väl dessutom vara lågsäsong så här års.

Som alltid är kartan inte verkligheten och jag kan inte garantera att kartinfon jag läst stämmer med verkligheten.

Fick inte detta att fungera initialt men sedan gick det. Tack för det intressanta tipset.

Lantmäteriets flygbilder ger lite info och kan vara användbart där det inte finns så officiella parkeringar.

Thure

ängsö p.JPG
flygb ängsö.JPG

Gärdsnäs Småbåtshamn verkar vara privat så där får man inte stå:

Vid Mora badet funkar det bra att lägga i under icke badsäsong.

Finns en annan kommunal badplats på Solö, med lagom dagstursavstånd till Ängsö. När det bara står en P-skylt är det väl 24h parkering?

Tack! Parkeringen vid Gärdsnäs hade vägbom på Min karta, så den hade jag skippat. Jag siktar på de 2 baden. Hittade ytterligare ett bad vid Bergshamra att ta till, om de 2 andra inte funkar.

Morabadet funkade bra för ilägg och parkering. Dock relativt liten P-yta. Enligt uppgift är det fler P-platser vid badet på/vid Solö.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips