Idéer för turer runt lofoten/tromsö

Hej

Jag funderar på att åka ut till området runt Tromsö eller Lofoten. Har någon några bra idéer på bestigningar man skulle kunna göra? Gärna med lätt klättring (jag är van klättrare, fast ensam så det borde inte vara allt för svårt så klart). Hittills har jag funderat på något i stil med soria moria traversen. Kanske någon här har någon erfarenhet ifrån just den?

på den här sidan verkar det finnas gott om information om troms fylkes toppar på 1000 m+: http://kugo.no/

gick upp genom passet vid färjeläget på vannöya och ner i skipsfjorden för något år sen. väldigt fint. karlsöya som färjan stannar vid på väg till vannöya kan man spendera någon dag på. gå runt på och förundras över kvarlämnad militär utrustning från tyskarna under WW2 och den sanslösa utsikten över lyngen från öns östra sida. kanske är karlsöya lite för platt för dig, men en intressant historia har ön iaf.

ludwig

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hamperockenoch vengsöytraversen ser verkligen mycket intressanta ut! Senja är inte dåligt heller så klart... Däremot verkar som det inte finns så mycket liknande turer längre söder ut, runt narvik och på lofoten. Är det verkligen så eller har jag bara inte letat nog? Den enda intressanta turen där som jag hittade var fløya med djevelsporten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips