IceBreaker med extremt smala ärmar

Hej, för oss som lagt ned marathonlöpandet men fortfarande tränar (dvs inte är några bodybuilders men är relativt tränade) börjar det bli problem att köpa kläder från Icebreaker eller Smartwool.
För några år sedan var det inget problem att köpa deras långärmade ställ, numera går det inte ens att hitta saker i deras GT serie. Igår tittade jag på deras (snygga) jackor i 380 g/m^2. Tog på mig en och den såg minst sagt rolig ut samt var extremt obekvämt.
Jag som är strax över 1.80 lång och väger ca 90 kg kunde inte ens ha XXL och då hade jag bara T-shirt på mig. Jag är inte smal med magrutor utan har lite mage men den hängde och var aldeles för stor över magen däremot sitter den som en våtdräkt över överarmaran och är helt oanvändbar.

Min fråga:
Är det fler som upplevt lik,ande problem med att dessa märken blivit för smala för att kunna användas?
Har ni isåfall några tips på vad man kan köpa istället?
 
Skumt!

Jag kan hålla med om att Icebreaker är väldigt smala över axlar-armar. Det har börjat märkas mer sen jag kom igång med styrketräningen (crossfit) mer strukturerat, men jag mäter ändå blygsamma 75 kg/184 cm. Jag ligger mitt emellan deras M och L, den senare behövs för att ge tillräcklig ärmlängd. Sitter as we speak i en långärmad GT, eftersom jag gillar stretchen. GT skulle inte funka ifall jag varit mer fyrkantigt byggd.

Men kollar man Icebreaker så är de generellt små i storlekarna, och deras modeller (på hemsidan och i katalog) är hyfsat undernärda. Du har inte fått tag i nåt felsytt måndagsexemplar?

Amerikanska märken som North Face och Marmot har ofta lite kantigare torso i förhållande till ärmlängden. Men jag vet inte hur mycket de erbjuder i ylleväg?
 
Senast ändrad:
Har inte hittat något jag kan ha av IceBreakers långärmade plagg. Varken underställ eller jackor. Jag väger 95 kg (både muskler och fett så jag är ingen broiler).
Gillar när det är Tight så jag har som sagt "S" i Tshirts förutom om det är "slim fit" då har jag "M" på mina Icebreakers.
Jackor (testade den de har i 380g/m¨w kvalite och kommer inte i den utan att den sitter som en våtdräkt oavsett storlek).
Testade idag en Mondo Zip. Samma där inte ens XXL går att använda, jag kan åla mig i den men får dra upp ärmarna på samma sätt som när en tjej drar på sig strumpbyxor och sen sitter det stenhårt åt så det blir riktigt obekvämt.
 
Märkligt. Jag har ingen erfarenhet av just de märken du nämner, men jag har en liknande typ av passformsproblem med en del kläder.

Jag har nån sorts vindjacka/träningsjacka från Craft i både M och L. I storlek M är den lite smal över axlarna, men sitter bra på resten av kroppen. Ärmarna blir lite korta, men inte så farligt. I storlek L är ärmlängd och axelvidd lagom, men den blir bylsig runt överkroppen. Men på båda storlekarna är underarmarna väldigt tajta. Om jag har M på mig och greppar något är jag orolig att spräcka sömmarna. Med L går det bra, men det kramar rätt hårt ändå.

Vanliga t-shirts är också besvärliga. Ska jag få lagom längd (inget som hänger ner på låren, utan slut strax nedanför byxornas överkant) och lagom vidd runt mage och bröst, så är de smala över axlarna, så att ärmarna halkar upp. Och omvänt, lagom över axlarna är alldeles för långa och vida på resten av kroppen.

Jag är 180 cm och ca 72 kg, vilket väl inte är så speciellt. Jag är inte heller särskilt sportig av mig (hade jag varit simmare hade jag kunnat köpa att mina axlar är ovanligt breda) så jag förstår inte varför kläderna sitter så fel.
 
Jag är 198 cm på cirka 85-90 kg och har tyvär inte lyckats hitta några långärmade tröjor som passar. 2XL är för korta i armarna, men passar bra annars. Och tyvär verkar ALLA endast ta in S-L(kanske XL) och ibland 2XL( på väldigt få modeller) och 2xl passar ju inte... hade behövt iaf 3xl för att ge det en ärlig chans med krympning vid tvätt etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
munrobagger Icebreaker GT line passform?? Utrustning allmänt 0
gb Icebreaker. Utrustning allmänt 4
MartinR Diabetiker och extremt aktiv Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.