I väntan på bra is!

Hejsan alla skridskofantaster!

Synd att det skulle komma så mkt snö och slask (runt Sthlm i alla fall!). Kanske måste vi nu vänta till isarna blir lite bättre, men som tur var är ju inte alla sjöar frusna ännu så snart får vi nog chansen att skrinna omkring på fina isar i vinterlandskapet.

Jag kan i mellantiden rekomendera lite skridskolänkar. Du finner dem om du klickar på nedanstående länk:
http://www.myax.se/?path=1-40-46&mod=top

Du kan även lägga in egna länkar där, om du har lust!

Och så en fråga: vad anser ni om Lundhagsryggan Blidö40? Jag tycker att den verkar vara riktigt bra och väl anpassad för långfärder på skridsko. Vad anser ni? Är den för tung möjligtvis?

/Stefan

Jag åkte faktiskt långfärdsskridskor den 29/12, dock i bitvis ganska kraftigt snöfall. Det var på Stora Lönnvattnet en 2 mil öster om Falun. Det var en underbar känsla att forsa fram i en decimeter fjäderlätt pudersnö så det bara yrde omkring benen. Längre ut på sjön hade det dock bildats vallar med mera packad snö. De var mindre lätt att ta sig igenom utan att falla framlänges. Men mellan dem gick det bra att stå på.

Har införskaffat Blidö-ryggsäcken och är, efter fyra turer den här säsongen, helnöjd! Det jag saknar är ett löst lock ovanpå livlinepåsen. Alltså inte med spänne, då det vore idiotiskt, utan ett som bara löst hänger över och skyddar mot den värsta vätan som nu kan komma ovanifrån. Den sitter enormt skönt och är lätt att justera. Stjärtlappen är lätt att glömma, men det gör man aldrig med en Blidö. Det finns en integrerad vilket är bra för glömska hjärnor! ;-)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Isar, ryggor och sajter!

Det verkar inte vara så många som hittat bra is i stockholmsområdet ännu i år. Jag har i alla fall inte åkt ngt på naturisar, bara på ÖIP.

Snart hoppas jag dock kunna ge mig ut på fina blanka isar! Jag tar då även med mig min Blidö-rygga, som jag köpte förra året. Jag tycker att den fungerat mkt bra och att den verkligen är att rekommendera. Lagom stor och skön att bära. Den har praktiska funktioner och är dessutom riktigt snygg.

På länken i mitt ursprungsmeddelande högst upp, hittar ni en mängd bra länkar till skridskosidor. Om det fattas någon bra sajt som ni brukar använda får ni gärna komplettera myax.se med den.

Glada skridskohälsningar,
Stefan
http://www.myax.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips