I jakten på en riktig jacka - var finns den?

Återigen, nytt! Kul att få tips och se hur mycket en har missat! Tack!

Ah! Bra med REA också, vore dock trevligt att faktiskt kunna se, känna och prova på plagget innan en tömmer sitt CSN-konto. (Vilket iofs gäller samtliga jackor).

Märke jag sällan ser nämnas är Tenson. Jag har en tung skaljacka från dem i numera utgången modell som är mycket slittålig, regnsäker och har så många fickor att jag två år senare fortfarande hittar nya ibland.

Har haft den för att gå ute med hundar och i skogen på vintern. Den har ventilation under armarna, massa bra fickor och som sagt känns den som den ska tåla åratal av vassa saker och allmänt elakt slitage. Väger dock 762 gram på köksvågen hemma och är varm så in i norden om man råkar använda den på platten sommartid.

Kanske kan någon av deras nuvarande modeller vara något? Gale ser ju ganska rejäl ut och även Vilgot ser ju någorlunda ut som det du var ute efter?

Jag hittade min på superrea på Alewalds för några år sedan. Inte säker på exakta priset, men det var väldigt mycket billigare än majoriteten av alternativen. Inte ångrat mig.

Billigt behöver ju absolut inte vara dåligt!

Bor numer i Umeå och vintertid kan det bli lite kyligt. Klarar mig vanligtvis med t-shirt, woolpower värmetröja och min skaljacka. Är inte särledes frusen av mig.

Ska studera samtliga tips. Känner dock att jag får ge mig ut i shoppingdjungeln och se vad jag hittar i diverse butiker. Lovar att återkomma med vad det blir till slut.

Men tipsa på om ni har något ni tror kan passa. Eller fräls mig till laminerade dragkedjor (verkar svårt att hitta annat idag :()

En fundering

Hejsan,

Håller helt klart med om att plusminusnoll 3L jacka är mycket rejäl och trevlig, även om det tar sin lilla tid att få den. Dessutom en av ett litet fåtal jackor som har en riktig fungerande huva något som är väldigt trevligt om man är ute i oväder på vintern!!! Om du nu inte gillar färgerna kan det kanske vara värt att kolla om det går att få jackan i annan kulör än grått. De sys ju ändå upp efter beställning, så det borde rent teoretiskt inte vara helt omöjligt kan man tycka.

/ Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nej, nej, nej.....

........den bästa är ännu inte nämnd!;-) Var i exakt samma sits som Du med ungefär samma krav. Scannade med stor frustration över marknaden med både "fina" och billiga märken innan jag till slut hittade Mountain Equipment Kondur MRT. Det sistnämnda står för Montain Resque Team vilka den är framtagen för. Lyckades hitta den i England på www för ca 3 000:- vilket är ungefär halva priset. Den är fabulös!!!!

// Lelle

Åh! Tack! Nu börjar det likna något. Fortfarande lite väl mycket laminerade, sårbara och blottade fickor. Men definitivt en kandidat. Några tips på om det (överhuvudtaget) går att beställa i Sverige/titta på?

Jag vet att Naturkompaniet här i Göteborg har (haft?) några få Rab-produkter (minns inte vilka, men inga skaljackor) hängande på sina väggar, men jag har ingen aning om dom vill ta hem andra grejer också. Annars är det nog svårt. Jag har passat på att köpa jacka när jag varit i England och hälsat på en kompis. Bättre utbud och lägre priser, men det gäller ju att man råkar ha vägarna förbi.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips