Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal

försäkring ingår ej

När du hyr en släpvagn så ingår ej försäkring men du kan teckna en tillägsförsäkring. Kontrakten brukar vara längre och mer finstilta men läser du igenom dem så brukar principen vara densamma dvs du ersätter alla skador fullt ut och en helt demolerad vagn ersätts med kostnaden för en ny.

Vid försäkring mot tredjepart är självrisken hög och en försäkring som täcker en eventuell skada utan mängder med undantag väldigt dyr. Försäkringsbolagen är inte särsilt intresserade av att försäkra kajaker mot tredje part. Tredje part innebär att jag som uthyrare tecknar en försäkring som täcker de eventuella skador du som uthyrare tillfogar kajaken.

I priset för kajaken ska du räkna med att kajaken ska köpas in förvaras, lagas och underhållas så att den fortfarande har ett gott skick. Personen som hyr ut kajaken ska ha lön och skatt ska betalas. Desutom är perioden som dessa pengar ska in på väldigt kort.

Sedan skilljer det hur väl underhållet sköts hos olika firmor och vilken service som ingår. Desutom skilljer det hur ny kajaken är och vilken kvalitet det är på paddlar, kapell och flytväst.

Vilket skick det är på kajakerna i Kinda kanal vet jag inte.
 
Köp en egen kajak!

Hyr ut kajaker sedan 6 år och har hyresvillkor som påminner om exemplet...
Jag reagerar med viss irritation på inlägget! Samtidigt som jag ofta möter den här attityden...
Vi har Konsumentverkets rekommendationer, försäkringsbolagens krav på kontroller samt paketreselagen att förhålla oss till. Villkor för köp av en förgänglig produkt är svårt. Det enda jag kan garantera är en kvalitetsmässigt bra kajak som är hel och ren. Allt annat är en chansning för både kunden och mig.

Vi gör som alla andra i den här branschen... Själv har jag sneglat lite på skid- och stuguthyrare i fjällen.

Många kunder vill boka preliminärt och betala när de kommer... Eftersom de inte vill paddla om vädret är dåligt... Testa det med skistar:) dåligt väder för någon är bra väder för någon annan. Regn i Stockholm betyder inte regn i Småland...
Villkoren är till för att skydda både oss och kunden...

Mitt råd:
Köp en kajak... Med ditt räkneexempel kommer det inte kosta många kronor. Kan man hyra ut en kajak 25 gånger för 330 kr för att den ska vara betald? Berätta hur... Det låter hur bra som helst:)

åka gocart i 20 minuter... Bowla i två timmar... 6 varv på en minigolfbana... Hm... Finns inte många 12-timmarsaktiviteter för 300 kr som jag kommer på;-)

Ha en skön kajaksommar
Daniel
 
Tack för svaren

Hej!
Det klart att ni som är uthyrare skall ta betalt för era tjänster och för prylarna.
Viktigt att folk får komma ut och prova kajak.
Inget snack om detta.
Era svar är sakliga och jag är nöjd med svaren.

Summerar följande i mitt huvud:
Någon förändring i uthyrningsvilkor verkar vara svårt att få till.
Vid dåligt väder så får man ha en diskussion med uthyraren om det är okey att avboka med visst avdrag. Man lånar kajaken och paddlar på egen risk och man sköter, tvättar den efteråt på egen hand. Inköpet av kajaken är en bråkdel av de kostnader som en kajakuthyrare har.
Större delen är i stället arbetskostnad, marknadsföring, lokaler och förvaring

Till sist, jag tror att den typiska kunden som hyr kajak är mer reko en svensken i gemen.
Kan tänka mig att medelinkomst och utbildningsnivå etc är över medelsvensken.
Kanske en fördom som inte stämmer, ni vet säkert mycket bättre med er erfarenhet.
Det är därför som ni uthyrare inte sett ett behov av någon typ av försäkring av material och person. Utan det har löst sig med kunden ändå de gånger som problem uppstått.



.
 
Försäkring

Hos oss är materialet försäkrat och kunden står för vår självrisk. Personförsäkring ingår aldrig... Det är sånt som vissa tjänar pengar på att sälja bredvid... Men jag tror det är ovanligt i vår bransch.

Jag listade en massa försäkringsbolag för länge sen där skador på hyrd eller lånad utrustning ingick i Hemförsäkringen... Det var de flesta... Olycksfallsförsäkring Är något de flesta har .
Rengöringen av kajakerna är nog det som repar mest så det ingår i hyran hos flera uthyrare. Du kan gå in på kanotförbundets hemsida och titta på vilka krav som finns på uthyrare som är medlemmar där... Vilket jag tror är de flesta uthyrare som kämpar på år efter år och betalar sin beskärda del till Borg och gänget.

Det där med vem som hyr... ALLA hy..? Har inget
U
Känns som att du skjuter lite från höften:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.