Hur vägs en sovsäck? Spec och vågen diffar

Enligt http://www.marmot.com så väger deras sovsäck "Never Winter Long" 965g. Eftersom jag är på jakt efter en säck på kilot passade det mig perfekt, men när jag kommer hem och kontrollväger så visar den sig väga 1200g. Då har jag förvisso packat ihop den i packpåsen, som i sig väger 50g, men det blir i alla fall en skillnad på ca två hekto.

Är två hekto inom felmarginalen på en dylig säck eller ska man kolla efter en annan?

/Jörgen

Jag känner igen problemet. Min Never Winter väger också för mycket, om än inte lika mycket som din.
Vad jag har sett så brukar Marmot få en del kritik för viktuppgifterna på sina sovsäckar. Däremot så verkar de stämma ganska bra för deras kläder...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske övervikten kan hänga ihop med att du fått lite extra dun, så den samtidigt är lite varmare. Dunsäckar diffar nog lite rätt ofta, de lär väl stoppa dem för hand antar jag. Min RAB-säck stämde exakt när jag först fick den. Sen när jag skickade in den för att få 100 gram extra dun i den blev det 145 gram, dock för samma pris. Du får väl fundera på vad som är viktigast.

Man ska inte heller glömma att luftfuktigheten påverkar. Vet dock inte exakt hur mycket, jag har tänkt testa det på jobbet där vi har ett rum med en våg som har upplösningen 0,00001 g och där vi kan höja luftfuktigheten till 65% (fast jag har inte tänkt väga en sovsäck, har tänkt ta nåt lite enklare och mindre:).

Fler tjockisar

Min Ajungilak Kompakt skulle väga 1500 g och gjorde det också. Kompisen köpte en egen - som vägde 1800 g. Tjock och fin, säkert varm och bra, men nu var det inte riktigt det han ville ha. Försäljaren kliade sig i skallen och bytte mot en annan - som vid hemkomsten visade sig väga 1600 g, vilket kompisen nu tyckte var OK.

Lars

Tio procents diff får man nog alltid tåla pga skillnader i vävleveranser, tillverkningstoleranser o dyl. Men har någon varit med om att det diffat tio procent NEDÅT?

(Min Ajungilak Kompakt väger 1650 g, tror jag)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips