Hur stretchar man efter paddling?

Jag har aldrig riktigt hittat rätt sätt att stretcha efter paddling. De vanliga standardställningarna som man lärde sig på gympan på gymnasiet funkar inte riktigt – det känns som att jag inte "kommer åt" de muskelgrupper i ryggen, bålen, midjan och armarna som jag ansträngt mest. Om jag t.ex. gör en klassisk "bröstmuskel-biceps-stretch" (armen mot dörrposten), känns det (med en ovetenskaplig beskrivning) som om jag bara stretchar de ytliga musklerna, eller kanske mitten av dem, medan de muskelfästen, senor och andra saker som känns överansträngda förblir ostretchade, nånstans längre in inuti armen/axeln. Det brukar sluta med att hela jag förblir ostretchad. Och det är ju inte så bra.

Så, någon som har tips?

Och finns det förresten några andra bra tips på hur man tar hand om sina muskler när man paddlar lite längre (flera dagar)?

P.S: Jag tävlingspaddlar inte, utan kör på det sätt som är brukligt i havskajak. D.S.

http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?HID=350&FID=397&HSID=4460

Hur man strechar efter paddling. Jag tror inte det finns ett svar... Det hela beror på vad du har "klenhet", eller gamla&nya överansträngningar. Hur du paddlar...

Jag har haft en krånglande kropp ett gäng år nu (nu förhållandevis tokfrisk o tokstark igen:) ). Har lärt mig många strechövningar som jag har glädje av, vilken som jag har mest behov av vid ett speciellt tillfälle beror på allt möjligt (vad gjorde jag, eller inte, tidigare i veckan).

Ovanstående sida är väldigt bra tycker jag. Jag har också haft otroligt stor hjälp av min Göteborgsbaserade naprapat (naprapatlabbet.se). Min tro är att du tjänar på att gå till någon sådan, eller en idrottsfokuserad sjukgymnast. Jag tror vidare att jag inte kan hjälpa dig med gissningar via nätet...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Grymt bra sida, tack för tipset! Och jo, det är väl förstås väldigt personligt var man behöver stretcha (är ju också olika från gång till annan). Nu kan jag i alla fall pröva mig igenom en större repertoar, och hittar förhoppningsvis mer effektiva ställningar än dem jag redan kunde. Som sagt, tusen tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips