Hur skapar man egna POI?

Jag har satt mig lite i klistret :-( Jag vill skapa ett stort antal POI för olika navigatorer.
Jag lovade nämligen att fixa alla brukshundklubbars position så att man kan hitta dit lätt.
Nu antar jag att det är olika filtyper för olika naviatorer men finns det ett hjälpmedel för att fixa detta så vore det praktiskt.
Jag har i dagsläget 104 pos att bearbeta, det blir nog några till :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
gundj; sa:
Jag har satt mig lite i klistret :-( Jag vill skapa ett stort antal POI för olika navigatorer.
Jag lovade nämligen att fixa alla brukshundklubbars position så att man kan hitta dit lätt.
Frågan är om det är rimligt att lägga ner många timmar på att konvertera till obskyra format som kanske bara någon enstaka person någonsin kommer att använda. Även om du erbjuder tjugo format kommer ändå alltid frågan om du inte också kan göra ett tjugoförsta och ett tjugoandra eftersom de flesta människor tycker det är utmärkt att någon annan jobbar åt dem.

Ju fler format du erbjuder desto fler format förväntas du dessutom också supportera när det blir något fel. -Din fil i XYZ-formatet ger ett felmeddelande i min navigator, varför det?

Mitt förslag om du inte gillar att ta på dig sisyfosarbeten är att erbjuda det eller de format som du själv normalt använder, tabbavgränsad textfil och möjligen också GPX.

Länkar du sedan till hemsidorna för några generella kostnadsfria GPS/konverteringsprogram, t.ex.
G7ToWin: http://www.gpsinformation.org/ronh/ och
TopoGrafix EasyGPS: http://www.topografix.com/easygps.asp så kan alla med ett måttligt eget arbete dra nytta av positionerna som du välvilligt erbjuder dem. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips