• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur ser "israndsrännor" ut? (Geologi, spår efter istiden)

Jag sitter just nu på tåget från Abisko till Kiruna och läser i Clas Grundstens bok "På fjälltur Abisko Kebnekaise".

Närmare bestämt läste jag nyss ett stycke om geologin vid Kaisepakte: "På östra sidan av Gaisebákti (som inte syns från stigen) är fjällsluttningen linjerad av ett annat spår från istiden, israndsrännor. Dessa framträder tydligt från vägen. I fackkretsar är denna geologiskt intressanta plats världsberömd; sällan ser man så välutvecklade system av dräneringsspår från istidens smältvattenälvar."

Jag lyfter på huvudet, och ser att vi precis då passerar Kaisepakte, och jag tittar upp på just det område jag några sekunder innan läst om. Mycket märklig känsla. Men hur i helskotta ser israndsrännor ut...? Jag ser vagt terassliknande formationer, en ganska tät randning utefter fjällsidan, men ingenting som jag skulle kalla rännor. De går ju också tvärs över fjället, rännor tycker jag något borde rinna i, att de löper uppifrån och ned. Det är också några större skulpterade formationer i anslutning till en jokk och mindre kanjon. Men även där inte något jag tycker är en ränna. Nutidens jokkar rinner i fåror jag antar de själva skapat, efter istiden. Så, är det någon här som kan förklara hur sådana ser ut, eller kanske till och med har ett foto på "israndsrännor"?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.