Hur mycket vikt?

Hej!

Hade nyligen en spallt inne om min hund och tält, men glömde att skriva om hur mycket man kan lassa på en hund över ryggen (Flath ca 25-30 kg) utan att hon lider.
Kan 4 kg vara för mycket ,då inkluderar jag väskan.

Mvh Georg

Det jag hört är att hunden skall kunna bära en tredjedel av sin egen vikt i klövjeväska. Har även hört att halva kroppsvikten skulle gå bra men det måste bero mycket på vilken hund det är. Se till att använda en klövjeväska som är väl utrpovad och invand innan några större vikter börjar lastas i. Har du en hund som väger 30 kg så kan du således packa runt 10 kg i dennes klövjeväska. Har själv en stor och kraftig 7-månaders golden retreiver som skall klövjas nästa sommar då han vuxit lite till och med en uppskattad vuxenvikt på runt 40 kg kommer väskan att fyllas med runt 10-12 kg. Kan inte tänka mig att det blir mer då det han kommer att bära är sin egen mat, filt att ligga på, liten handduk, mat- och vattenskål samt en liten personlig första hjälpen för diverse småskador på tass etc.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
4 til 5 kg vekt i kløven til en 30 kg hund merker den knapt hvis den er normalt trent. Jeg har en Border Collie på ca 30, og i sommer fikk han bære 10 kg på en 4 dagers tur sammen med meg, og 8 kg da jeg og kona dro til Kebnekaise. Det gikk helt fint.

Det eneste unntaket der jeg ville vært litt forsiktig med kløvvekta var dersom jeg skulle ta hunden på en tur i svært steinete terreng. Som ved Rondane for eksempel. Dette fordi det sliter hardt nok på labbene og tredeputene i slikt terreng, og vekta av kløven bør kanskje ikke være mer enn 1/4 i meste fall. Sjekk i alle fall for slitasje på slutten av dagen i slikt terreng.

/Otto

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips