Hur många ******-tex finns det?

Jag tycker jag hittar nya, för mig okända membran varje dag, nästan.
Det är Gore-Tex, Helly-tech, Sympatex, Grantex osv i all evinnerlighet.
Men finns det verkligen så många olika, eller är det en liten kines som sitter o punkterar gummin med nål o kränger till alla som vill ha och sätta eget namn på?

Eftersom endel patent gått ut så kan ju varje tillverkare göra sitt eget membran och namnge det, men de får ju inte använda andras namn bara för det.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
gundj; sa:
Jag tycker jag hittar nya, för mig okända membran eller är det en liten kines som sitter o punkterar gummin med nål o kränger till alla som vill ha och sätta eget namn på?

Ja, faktiskt. Fast det är en japan. :)

Leverantören låter ibland kunden själv sätta sina egna varumärken. Med andra ord kan samma membran dyka upp med olika namn på olika kläder.

Du tror väl till exempel inte att Klättermusens "Cutan" är något som de själva har knåpat ihop i verkstan? Nej, samma membran dyker säkerligen upp hos andra märken, men kanske under namn som TCS 15000, Hydratic eller Texamex.

Alltså: låt dig inte luras av varumärken. De finns ju där för att ge produkterna metavärden.

Det gäller såklart inte bara tyger och membran, utan precis allt du kan tänka dig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips