Hur långt

Jag tänker göra en liten expedition genom europa på cykel. Ungefär hur långt är det lagom att ha som dagsetapp? Själv gissar jag på strax under 10 mil är detta helt fel?
 
Vad som är lagom kan bara du veta men strax under tio mil per dag är varken orimligt långt eller onödigt kort för en "normal" cyklist.
 
sheazar; sa:
Jag tänker göra en liten expedition genom europa på cykel. Ungefär hur långt är det lagom att ha som dagsetapp? Själv gissar jag på strax under 10 mil är detta helt fel?

Det beror på väder o vind, lutningar, o inte minst hur stark el klen du är. Tio mil om dagen är dock fullt realistiskt. Med 20 kmh är det fem timmar på hojen. I Europa bör det inte vara några svårigheter att klämma 10 mil om dagen.

När vi åkt på väg har distansen varierat från ca 20-25 km (stigning på hög höjd i Himalaya) till drygt 22 mil, (medvind på fin väg i Laos).

Per
http://www.lowdin.nu
 
Kan bara instämma med alla andra det beror dels på vägens kondition, din egen kondition/ motivation, hur njutbart du vill ha det. I sommras när vi cyklade norrut genom Svensk/ Norska fjällen låg vi mellan
8,5 - 17,5 mil som dagsetapper. Utan vilopaus blir det jobbigt efter ett tag så det måste man också ta med i planering vila eller inte.

(Vissa dagar när man tyckte det gick fort och trodde det skulle gå ännu fortare när det blev nyasfallterat blev man besviken när man tappade 10 km/h direkt)
mvh
jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.