Hur långt paddlar man?

Hej!

Nu är det dags för årets tur på kajak. Jag å tre kompisar som varit ute tillsammas å paddlat ett par gånger förut ska ut nästa vecka.

Nytt för i år är att vi ska planera rutten lite löst å nu undrar jag hur långt är det rimligt att man paddlar på en dag?

Visst borde man kunna paddla minst 2 mil (landmil)?

mvh Jonas

En "hur långt är ett snöre-fråga" :) Vad som är rimlig distans på en dag beror ju mycket på paddlare, kajak, och antal timmar man vill förflytta sig. 7-8 kilometer i timman under färd är inte extremt mycket, en snittfart på 5 kilometer per timma ska väl de flesta kunna nå. Säg att man paddlar 4 + 4 timmar förmiddag & eftermiddag med 2 timmars lunch? 40 kilometer på en dag, nåt sånt i så fall. Men det finns ju de som vill sitta i kajaken mycket mindre och mycket mer än så varje dygn.. Eftersom ni paddlat själva förut och tillsammans är det förstås ni själva som kan beräkna er dagsdistans bäst.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Faktorer:

* Erfarenhet
* Teknik
* Uthållighet
* Utrustning
* Väder
* Vind
* Strömmar
* Vågor
* Tid

Ja, det finns en del som spelar in. Jag skulle dock säga att runt 2-3 mil är lagom för en som paddlat ett par gånger förrut och som vill ha en någorlunda njutbar tur under ett par dagar. Visst, paddla 8-10 och upp till 12 mil är möjligt (har själv gjort det), men det blir knappast njutbart.

// Jocke

Hej killar! Tack för svaren!

* Erfarenhet -har vi lite grann iaf
* Teknik -det har vi
* Uthållighet -finns det gott om
* Utrustning -ja, havskajaker i glasfiber
* Väder -väder är det ju alltid, vi får hoppas på sol och bris
* Vind -se ovan
* Strömmar -håller oss runt öar och skär
* Vågor -beror väl på hur öppet vattnet är och vind
* Tid -dygnet har 24 timmar... : )

Skulle spontant gissa, med era fingervisningar, att vi kommer 2-3 mil utan problem med lunch och lite sol och bad.

Nu vet jag!

Lite data om vår tur lördag-lördag:
Totalt sträcka: 172km
Timmar om dagen: typ 5
Sträcka om dagen: inga problem med 30km
Rutt: skanssundet (södertälje kanal)-revudden-nynäshamn-muskö-dalarö-ingarö-strömma-vindö (kalvö)-justerö, i grova drag.

Med lite medvind kunde vi hålla ca 7-8km/h, med motvind ca 5km/h. Förutom stormen i måndags så hade vi helt okej väder. Bästa vädret var söndagen som gav oss strålande sol hela dagen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips