Hur lagar man ett innertält?

Har ett Vaude Ferret1 som jag råkat bränna ett hål i innertälet på. Det är "golvduken" som gått sönder. Går det att laga? Har själv funderat på att prova med en vanlig "cykel-slangs-lagnings-sats"!
TACK på förhand!
//Maria

Hej!

Är det ett stort eller litet hål? Om inte för stort så skulle jag gå till närmaste segelmakare och skaffa spinnackerduk. Sedan skaffa en tub med Liquid Sole (lim) och helt enkelt limma. Kommer att hålla i många år. Inte använda "cykel lim" som är lite starkt för duken.

/Ulf
[Ändrat av kalimantan 2006-04-15 kl 20:26]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har sett spinnaker-tejp i båtbutikerna. Borde vara en enkel lösning.
Jag är tveksam till om vanlig spinnakerduk är helt vattentät. Om det är golv bör du kolla detta noga.
Sömtätning och lagning av småhål görs enkelt med vanlig byggsilikon förtunnad med kemiskt ren bensin.

Jörgen

NUI; sa:
Jag har sett spinnaker-tejp i båtbutikerna. Borde vara en enkel lösning.
Jag är tveksam till om vanlig spinnakerduk är helt vattentät.
Jag har hört att den är det. Annars finns det två hyfsade alternativ på de flesta friluftsbutiker:
1) Nylonväv med ett sjuhelsikes starkt lim på, för att täta just hål i saker. Billigare än
2) Gore-tex egna lagningslappar, som också säljs på friluftsbutiker. Som alternativ 1) men är dessutom ånggenomsläppliga, i mitt tycke löjligt onödigt när man ska laga ett hål.

Gå till din närmaste friluftsbutik och be om råd, ibland ligger de affärerna närmare än de som säljer spinnakertejp! (som här i Umeå).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips